مقالات

خرابی اسپانیولت پنجره دلایل اصلی و نحوه تشخیص

خرابی اسپانیولت پنجره دوجدار

در مقالات پیشین سایت درمورد اسپانیولت پنجره صحبت کردیم . حال در این مقاله قصد داریم مسئله ی خرابی اسپانیولت پنجره را پیش کشیده و راجع به آن اطلاعاتی به شما ارائه دهیم . در ادمه به موضوعاتی همچون عملکرد اسپانیولت پنجره ، دلایل خرابی اسپانیولت پنجره های دوجداره و نحوه تشخیص خرابی اسپانیولت خواهیم پرداخت . با ما همراه باشید .

عملکرد اسپانیولت پنجره

همان طور که در مقاله اسپانیولت پنجره گفته شد اسپانیولت یکی از انواع یراق الات بوده که در پنجره و درب upvc با چند زبانه کوچک در امتداد طولی پروفیل، لنگه را به چهارچوب قفل می کند و با درگیر شدن به کیپر یا نگهدارنده لنگه درب یا پنجره به صورت محکم به چارچوب چسبیده می شود . به همین دلیل زمانی که بسته است ضریب عایق بسیار بالاتری دارا می باشد.

از شما دعوت میکنیم از محصولات دستگیره دو طرفه upvc ما نیز دیدن فرمایید.

زمانی که لنگه درب یا پنجره را باز می کنید ملاحظه می کنید  که سیستم قفل از بالا تا پایین لنگه را پوشش داده است ، به این قسمت در اصطلاح فنی اسپانیولت می گویند ، که قفل، دستگیره، زاماک، توپی و هر بخشی که در باز و بسته شدن و سیستم حرکتی پنجره‌های دوجداره upvc نقش دارد شامل آن می شود .

در تعمیر و رگلاژ درب و پنجره دوجداره upvc ، اسپانیولت مهم ترین نقش را ایفا می کند . درواقع اسپانیولت بخشی است که در صورت هر خرابی حتما باید مورد بررسی دقیق قرار گیرد. زیرا کل عملکرد پنجره به این بخش بستگی دارد و از آن به عنوان شاه کلید یراق آلات یاد می شود.

دلایل خرابی اسپانیولت پنجره های دوجداره

اسپانیولت پنجره دوجدار

اسپانیولت پنجره دوجدار

از لحاظ فنی اگر قصد داشته باشیم صحبت کنیم تنها دلایل موثر در خرابی اسپانیولت جنس و نحوه استفاده از آن می باشد .  اما از جهت منطقی عوامل متعددی می تواند برای این بخش از پنجره مشکلات زیادی ایجاد کند . عوامل متعددی مانند : عدم رگلاژ پنجره upvc که اغلب در شیشه به وجود می آید و باعث می شود بار اضافی در زاماک به وجود آید و نگهداری توپی دچار مشکل شود و در آخر به شکستگی بیانجامد.

مونتاژ غیر اصولی یراق آلات بر روی درب و پنجره دوجداره که در بسیاری از مواقع در یک زمان بسیار کوتاه به از کار افتادگی آن می انجامد و مجبور می شوید آن را تعویض کنید در نتیجه هزینه ی اضافی متحمل خواهید شد . همچنین در صورت نصب نادرست درب و پنجره دوجداره و ضعیف بودن لولاها امکان دارد کل سیستم قفل نابود شود و علاوه بر اینکه باید اسپانیولت را عوض کنید، لولاها می شکند و عملکرد رگلاژ را از بین می برد.

نحوه تشخیص خرابی اسپانیولت

برای اینکه تشخیص دهید اسپانیولت پنجره شما خراب شده است یا خیر باید دستگیره به سمت بالا چرخانده شود اگر سیستم قفل درب یا پنجره دوجداره به درستی کارش را انجام داد و هیچ درزی در بین لنگه و فریم وجود نداشت و در هنگام باز و بسته شدن و همچنین چرخاندن دستگیره جهت بازکردن هیچ گونه گیری را مشاهده نکردید در این صورت اسپانیولت سالم می باشد . اگر در هنگام این کار مشکلی را متوجه شدید، به متخصص پنجره مراجعه کرده که یا آن را تعویض و یا تعمیر کند.

از آنجا که قیمت یراق آلات درجه یک بالا است حتما پیشنهاد می‌شود که در هنگام خرید منزل به وجود فریم آهنی در چهارچوب حتما توجه کنید، زیرا مهم‌ترین عامل بیشتر خرابی‌ها نبود فریم و محکم نبودن درب و پنجره دوجداره upvc می بباشد .

در صورتی که جنس سیستم قفل و دستگیره از نوع خوبی باشند به این زودی‌ها شما در این مورد دچار مشکل نمی شوید. پس توصیه ما این است که به هیچ وجه بیش از حد برای قفل کردن و همچنین باز و بست کردن به آن فشار نیاورید و از خشونت خود داری کنید زیرا علاوه بر اینکه به احتمال زیاد شیشه شما ممکن است بشکند اسپانیولت و کل درب و پنجره مشکل های جدی پیدا می کند .

منبع

Window Espag Locks

نوشته مهنوش بهرام آبادی
به این مقاله امتیاز دهید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *