مقالات

لولای پنجره چیست؟

لولای پنجره

در مقالات قبلی سایت پنجره آنلاین درمورد لولا صحبت کردیم و انواع آن را با توجه به نوع کاربرد به شما معرفی کردیم. حالا قصد داریم به طور خاص به لولای پنجره بپردازیم. در ادامه با موضوعاتی همچون لولای پنجره چیست و چه کاربردی دارد؟ و انواع لولای پنجره (لولای معمولی و لولای تنظیمی یا رگلاژی) آشنا خواهیم شد. پس اگر قصد خرید و نصب پنجره داشته و در انتخاب لولای مناسب برای پنجره هایتان مردد هستید حتما با ما همراه باشید و این مقاله را مطالعه کنید.

لولای پنجره چیست و چه کاربردی دارد؟

یکی از مهم ترین قسمت های پنجره که وظیفه ی عایق بندی آن  و نقش بسزایی در کارکرد صحیح درب و پنجره را دارد لولای پنجره است. یکی از وظایف اصلی لولای پنجره upvc تحمل وزن شیشه لنگه بازشو و رگلاژ شدن لنگه بازشو می باشد.

لولاهای پنجره به دو دسته کلی لولای معمولی و لولای قابل تنظیم یا رگلاژی تقسیم می شوند. به کار بردن لولای معمولی موجب کاهش عایق بندی (عدم رگلاژ در آینده) و کاهش قیمت پنجره upvc خواهد شد.

انواع لولا پنجره

  • لولای معمولی یا ثابت
  • لولای تنظیمی یا رگلاژی
لولای معمولی یا ثابت
لولای ثابت

لولای ثابت

لولای معمولی یا ثابت از قطعات ساده ای تشکیل می شود. این لولا قابلیت تنظیم در حالت های مختلف را ندارد. به همین دلیل می توان گفت برای استفاده در پنجره ها ی دوجداره انتخاب مناسبی نخواهد بود. البته برای نصب در پنجره های سرویس که اندازه های کوچکی دارند امکان استفاده از این لولاها وجود دارد.

لولای پنجره ساده در ابعاد 7، 8 و 10 سانتی متر در بازار تولید شده و به عنوان لولای 100 نیز شناخته می شود. استفاده از لولای 7 یا 8 سانتی متر با کیفیت پایین باعث می شود لولا بشکند و لنگه بیوفتد.

یکی از نکاتی که هنگام استفاده از لولای ساده باید به آن توجه کرد این است که در قسمتی که لولا پیچ می شود، باید از تسمه گالوانیزه (اصطلاحا سیخ لولا) در پروفیل  استفاده کنید. استفاده از تسمه گالوانیزه باعث می شود مقاومت پیچ لولا در پروفیل افزایش پیدا کند.

در نتیجه همان طور که گفته شد استفاده از لولای معمولی در درب و پنجره دوجداره با ابعاد بزرگ به هیچ وجه پیشنهاد نمی شود.

لولای تنظیمی یا رگلاژی
لولای قابل ریگلاژ

لولای قابل ریگلاژ

لولای تنظیمی پنجره upvc قابلیت رگلاژ در سه محور را دارد. در واقع کارد این لولا به این گونه است که با رگلاژ لولا می توانید میزان فشردگی لنگه به فریم و عایق بندی پنجره را افزایش دهید.

این لولا یک ساختار بازویی شکل دارد و به همین دلیل شاخک لولا داخل پروفیل فرو رفته و دیگر هیچ نیازی ندارید که از تسمه لولا داخل پروفیل استفاده کنید. این امر باعث می شود لنگه پنجره از استحکام بسیار بیشتری برخوردار باشد و در برابر افتادگی مقاومت کند . همچنین لولای تنظیمی توسط یک کاور پوشانده شده است که این کاور باعث می شود ساختار فلزی آن پوشیده شده و دیده نشود.

در نصب پنجره دوجداره دوحالته بدلیل اینکه بازوی بالایی نیز قابلیت حرکت دارد ، از لولای رگلاژی استفاده می کنند. پس نتیجه می گیریم اگر پنجره تک حالته را به دوحالته تبدیل کنید لازم است لولای آن را هم تعویض کنید.

در این مقاله پس از آشنایی با لولا و به طور خاص لولای پنجره با کاربرد و وظایف اصلی آن آشنا شدیم. همچنین آموختیم که لولای پنجره به طور کلی به دو دسته ی لولای ثابت یا معمولی و لولای تنظیمی یا رگلاژی تقسیم می شود. که اگر پنجره های شما دوجداره است لولای مناسب برای شما قطعا تنظیمی یا رگلاژی می باشد. امیدواریم که مطالب گفته شده در انتخاب لولا برای پنجره هایتان کمک کننده واقع شود.

منبع

Guide for Window Hinge

نوشته ی مهنوش بهرام آبادی
به این مقاله امتیاز دهید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *