سلام دوست من

پنجره آنلاین در واقع یک تجارت پلتفرمی است. اما احتمالا سوال دوم شما این است که تجارت پلتفرمی چیست؟

و برای پاسخ به این سوال اصطلاح تخصصی “تجارت پلتفرمی” را تشریح میکنیم

بهتر است پیش از هر چیز به چند مثال از پلت فرم های بین المللی و مقایسه آنها با نمونه بومی ایرانی را بررسی کنیم و سپس مفهوم آن را ساده تر تشریح کنیم

نمونه بین المللی

نمونه بومی

شرح

1

اوبر اسنپتپسی پلتفرم تعامل راننده گان و مسافران

2

آمازون دیوارشیپور

پلتفرم تعامل عرضه کنندگان و مصرف کنندگان لوازم دست دوم و نو

3

فدکس

تی‌ان‌تی

پلتفرم تعامل ارسال کندگان و دریافت کنندگان محصولات پستی

4

Blog.com Blogfa.com

پلتفرم تعامل بلاگرها و نویسندگان و مخاطبان مطالعات

5

یوتیوب آپارات

پلتفرم تعامل ولاگرها و مخاطبان آنها

6

eBay تربدیجی کالا

پلتفرم تعامل فروشندگان و خریداران لوازم برقی

7

فیسبوک سایت بیان

پلتفرم ارتباطات اجتماعی با امکانات تجاری

8

لینکداین انجام میدم. پونیشا

پلتفرم ارتباط کارفرما و فریلنسرها

9

گوگل استور کافه بازار

پلتفرم طراحان نرم افزار و استفاده کنندگان از آنها

10 علی بابا علی بابای فارسی

لست سکُند

پلتفرم ارتباط آژانس های مسافرتی و هتل ها با مسافرین

با دقت در پلتفرم های نام برده شده به چند مشخصه مشترک این پلتفرم ها پی می بریم:

  • به سادگی در دسترس افراد هستند
  • محیطی برای معرفی محصولات یا خدمات
  • هدف آنها ارتباط دو سویه خریداران و فروشندگان با یکدیگر است
  • پروفایل گویای کیفیت و کمیت
  • موتور های جستجو برترین معیار کیفیت و سایر مزیت ها
  • چیدمان های گوناگون بر اساس نیاز شما
  • مقایسه محصولات
  • کمپین های تبلیغاتی

حال مزیت های رقابتی این خصوصیات برای پیشی گرفتن پلتفرم ها از سایر فضاهای تجاری می پردازیم:

  • به سادگی در دسترس افراد هستند

انسان موجودی است رفاه طلب و از یک سو دسترسی ساده و راحت به مواد خامی که در منطقه جغرافیایی محل اشتغال او وجود ندارد، جذابیت دارد و از سوی دیگر نیز مدیریت فیزیکی و فکری یک فروشگاه ساده نیست. چیدمان محصول و پاسخ به مشتریان و … و … همگی دارای دردسرهای خودشان هستند و این که فروشگاه تجاری بزرگی در دستان و یا جیب او باشد و با چند کلیک، از تمامی مشتریان و محصولات و میزان فروش روزانه و هفتگی و ماهانه مطلع شود، یک شرایط فوق العاده عالی و اینده آل است.

  • محیطی برای معرفی محصولات یا خدمات

لازمه اول زندگی آسایش و درآمد است و همه انسانها تمایل دارند که بتوانند سود و درآمد کسب کنند. آسایش و رفاه همیشه برای انسان جذاب بوده و هست و هر ابزاری که به این دو (آسایش و رفاه) کمک کند، برای انسان جاذبه دارد.

  • هدف: ارتباط دو سویه خریداران و فروشندگان با یکدیگر

هر خریداری تمایل دارد تا بی واسطه و با بهترین نرخ، محصول را از تولید کننده تهیه کند.

هر تولید کننده ای نیز تمایل دارد تا از فروش بی واسطه محصول یا خدمات خود، بیشترین سود را کسب کند. حذف واسطه ها همیشه سود آنها را به صورت مساوی بین خریدار و فروشنده تقسیم میکند.

  • پروفایل گویای کیفیت و کمیت

هم خریداران و هم فروشندگان دارای پروفایل کاربری با مشخصات هستند که می توان از طریق آن پروفایل مخاطب، علاقمندی ها، توان مندی ها یا بعضا نقاط قوت و ضعف او را شناخت و هر دو طرف خریدار و فروشنده می توانند برای خدمات یا کالا، قیمت یا رفتار یا هر مشخصه یکدیگر، نظر یا کامنت بگذارند.

شما در یک فروشگاه معمولی (بازاری) نمی توانید از رزومه فروشنده و یا نظریات مشتریان قبلی در مورد استفاده از خدمات یا محصولی که در حال خرید هستید، مطلع شوید.

فروشندگان نیز نمی توانند با چند کلیک ساده از خصوصیات و خلقیات و پسند های رفتار خریداران مطلع شوند!

فضایی که این امکان را در اختیار خریدار و فروشنده قرار دهد، محیطی مطمئن تر و امن تر از سایر فضاها خواهد بود و شما از خرید خود، مطمئن تر خواهید بود. فروشندگان نیز با توجه به خصوصیات اخلاقی و خلقیات و نوع پسند خریداران، گزینه های بهتری را به آنها پیشنهاد می دهند و فرایند خرید ساده تر و سریعتر محیا می شود.

  • موتور های جستجو برترین معیار کیفیت و سایر مزیت ها

مخاطبان می توانند توسط لایک (و بعضاً دیسلایک) یا اضافه کردن پروفایل آن محصول یا خدمت به علاقمندی های خود، میزان کیفیت محصول را به موتور های جستجو اعلام کنند

خیلی خوب میشد اگر ما در یک فروشگاه حضوری، با فشردن یک کلید ساده، محصولات را بر حسب کیفیت یا میزان رضایت مخاطبان از آنها (مثلا قیمت آنها) در قفسه ها مرتب کنیم.

حالا در اکثر پلتفرم ها (که بر اساس اولویت های موتور جستجوی گوگل، نتایج را نمایش میدهند) شما می توانید محصولات یا فروشندگان یا فروشگاه ها را با یک کلیک ساده تشخیص دهید.

  • چیدمان های گوناگون بر اساس نیاز شما

اگر کمی محدودیت بودجه دارید و میخواهید با مبلغ خاصی خرید کنید یا اگر میخواهید بدانید کدام محصول بیشترین فروش را داشته یا اگر میخواهید گرانترین محصول را انتخاب کنید، نگران نباشید. در پلتفرم های فروشگاهی، امکان چیدمان محصول بر اساس قیمت، کیفیت، میزان فروش و غیره وجود دارد.

  • مقایسه محصولات

در اکثر پلتفرم های استاندارد، شما امکان انتخاب و مقایسه دو محصول با یکدیگر و آگاهی مستقیم از اجزاء تشکیل دهنده و یا ابعاد و وزن و خصوصیات محصولات وجود دارد.

  • کمپین های تبلیغاتی

تبلیغات هدفمند واقعی و امکان پرداخت پول در ازای هر یک کلیک (مشتری واقعی) یک امکان بی نهایت مناسب برای فروشندگان است. زیرا هیچ بودجه ای هدر نمی رود و فقط زمانی پول پرداخت می شود که مشتریان به سراغ فروشنده ها آمده باشند.

از سوی دیگر نیز نمایش تبلیغات محصولات با توجه به محیط زندگی شما، علاقمندی هایتان، سن و یا جنسیت، نتایج تبلیغاتی مطلوبی برای شما به ارمغان می آورد و شما همیشه از آنچه که به آنها علاقمند هستید، مطلع خواهید شد.

خب

احساس میکنم آگاهی از همین 8 مزیت (که در تمام پلتفرم ها ثابت نیز نیستند) می تواند نظر شما را نسبت به این فضاهای جلب کند.

پلتفرم ها امروزه یکی از قوی ترین ابزارهای تبلیغات و فروش در دنیای تجارت هستند. بعضی از آنها صرفاً به محیط های تخصصی ارتباط تجاری پرداخته (مانند اسنپ یا علی بابا یا آمازون و ای بی ال) برخی دیگر نیز به صورت هوشمندانه در کنار تمامی استفاده های تفریحی و تفننی، به تجارت پرداخته اند (مانند فیس بوک یا اینستاگرام)

در پلتفرم بزرگ پنجره آنلاین نیز شما می توانید از تمامی این مزیت ها به صورت کامل بهره برداری نمایید. امیدواریم در این مسیر تجاری در پیش رو، همراه خوبی برای شما باشیم.

شما تا کنون تجربه حضور و یا استفاده از کدام پلتفرم را داشته اید؟

لطفا تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.