مقالات

قفل چیست؟

قفل چیست؟

در این مقاله از مقالات سایت پنجره آنلاین قصد داریم مبحث قفل را آغاز کنیم . برای شروع با مفاهیمی همچون قفل چیست؟ ، در انتخاب قفل درب چه نکته ای را باید مدنظر داشت؟ ، چه قفلی مناسب درب ورودی آپارتمان می باشد؟ و اجزای مختلف قفل آشنا خواهیم شد . با ما همراه باشید .

از شما دعوت میکنیم از محصولات دستگیره دو طرفه upvc ما نیز دیدن فرمایید.

قفل چیست؟

قفل ددبولت

قفل ددبولت

برای تامین امنیت هر خانه ای قفل بیشترین تاثیر را دارد . قفل ها تنها با یک کلید مختص به خود قابل باز شدن هستند و این امر باعث ایمن شدن درب می شود . از گذشته های دور تا به اکنون برای امنیت بیشتر در برابر سرقت از قفل برای بسته نگه داشتن درب ها ، قفسه ها و گنجه ها استفاده می شده است. امروزه سازندگان طراحی های متنوعی برای انواع قفل ها به کار می برند که باعث تولید قفل هایی با ویژگی های متفاوت شده است که امنیت بسیار بالایی را ایجاد         می کنند .

در انتخاب قفل درب چه نکته ای را باید مدنظر داشت؟

از آنجایی که دلیل اصلی استفاده از قفل جلوگیری از سرقت و در کل تامین امنیت می باشد پس باید در انتخاب آن دقت کافی را داشته باشید . انتخاب قفل دری که مقاومت و امنیت بالایی داشته باشد یک امر حیاتی برای تضمین امنیت شما خواهد بود .

یک سری از ویژگی ها وجود دارند که اگر از آن ها با خبر باشید به انتخاب قفل مناسب به شما کمک می کند . برای مثال برای درب های ورودی قفل هایی را انتخاب کنید که زبانه آنها به صورت مخفی و خارج از دید طراحی می شوند . همچنین قفل هایی که در برابر ضربه و لرزش مقاوم هستند نیز می توانند گزینه های بهتری نسبت به قفل های معمولی باشند.
در آخر جنس آلیاژ قفل، نحوه نصب و سایر نکات مهم را حتما مورد توجه قرار دهید و قفلی را بخرید که گارانتی معتبر و خدمات پس از فروش داشته باشد.

چه قفلی مناسب درب ورودی آپارتمان می باشد؟

هنگام خرید قفل برای درب های ورودی یکی از مهم ترین نکاتی که حتما باید مورد توجه قرار دهید نوع دستگیره ی درب منزل شماست .برای مثال اگر شما یکی از انواع مدل های دستگیره رزوت را بر روی درب ورودی منزل خود نصب کرده اید، حتماً باید برای باز و بسته کردن درب های خود از قفل های مخصوص رزوتی یا سوئیچی استفاده کنید . برای انواع دیگر دستگیره نیز می توانید از قفل های سوئیچی یا ضد سرقت بهره ببرید .

اجزای مختلف قفل به شرح زیر می باشد:

سیلندر قفل
مغزی قفل

مغزی قفل

سیلندر یا همان قسمتی که معمولا به نام مغزی شناخته می شود ، قسمتی از قفل است که کلید درون آن قرار گرفته و باعث می شود که کلید داخل قفل حرکت کند و بچرخد . این قسمت شیارهایی دارد که نقش اساسی را در باز و بسته شدن قفل ایفا می کنند . چرا که تنها در صورت مطابقت این شیارها با شیارهای کلید است که قفل امکان باز شدن پیدا می کند .

قفل ها براساس سیلندر

قفل ها به دو دسته تک سیلندر و دو سیلندری تقسیم می شوند. قفل های تک سیلندری قفل هایی هستند که از یک طرف امکان کلید خوردن دارند و عموما از سمت خارج خانه قفل می شوند. و از سمت داخل دارای یک دستگیره هستند که درواقع کار کلید را انجام می دهد .
اما قفل های دو سیلندری از دو طرف کلید می خورند و این امر با این هدف است که کسی نتواند از سمت داخل بدون کلید درب را قفل کند .

چفت قفل

چفت همان قسمت از قفل است که قفل در آن چفت می شود و امکان قفل کردن درب را پیدا می کند . داخل سیلندر قسمت هایی بنام پین وجود دارد که با چرخش کلید داخل چفت قرارگرفته که چفت را در قسمت مقابل درب هایی که قفل روی ان سوار شده است قرار می دهند.

باکس قفل

به قسمتی از درب که قفل در آن بسته می شود باکس قفل می گویند . در قسمت دیگر دربی که قفل روی ان بسته         می شود بصورت یک حفره با سایز مشخص و استاندارد وجود دارد.

منبع

Parts of a Traditional Lock

نوشته ی مهنوش بهرام آبادی
به این مقاله امتیاز دهید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *