مقالات

علت شکستن قفل

علت شکستن قفل

در مقالات پیشین سایت پنجره آنلاین به انواع قفل پنجره و همچنین انواع قفل در مفصل پرداختیم . حال قصد داریم به یکی از معضلاتی که تعداد زیادی به آن دچار می شوند ، شکستگی قفل ، بپردازیم . در ادامه با موضوعاتی همچون نحوه ی کارکرد قفل ،علت شکستن قفل ، علائم شکستگی قفل ، قفل و نگهدارنده پنجره های تک لنگه و دو لنگه بازشو و قفل درب پاسیو بیشتر آشنا می شویم . با ما همراه باشید.

از شما دعوت میکنیم از محصولات دستگیره دو طرفه upvc ما نیز دیدن فرمایید.

نحوه ی کارکرد قفل

قبل از اینکه به مقوله ی شکستگی قفل بپردازیم لازم است کمی با نحوه ی کارکرد آن آشنا شویم . قفل ها نیمی از مکانیزمی هستند که پنجره شما را بسته نگه می دارد. آنها بر روی هر مدل پنجره با ارسی متحرک قرار دارند، اما بسته به نوع پنجره، سازنده و سبک، طراحی و نحوه قرارگیری آنها متفاوت است.

نگهدارنده ها نیمه دیگر مکانیسم هستند. قلاب قفل در داخل نگهدارنده قرار می گیرد که به ارسی دیگر یا قاب دیلایت محکم می شود.
مکانیزم‌های ضامن معمولاً در پنجره‌های قابدار یافت می‌شوند که دارای مکانیزم قفل داخلی هستند که نگهدارنده‌ها را در چند نقطه روی ارسی می‌گیرند. درهای پاسیو همچنین از یک چفت داخلی برای قفل استفاده می کنند.

علت شکستن قفل

علت شکستن قفل

علت شکستن قفل

قفل ها معمولاً به دلیل تاب برداشتن ارسی، عدم نگهداری ، خطای کاربر یا فرد نصب کننده شکسته می شوند.
ارسی ها، به خصوص وینیل، در اثر تغییرات حرارتی در محیط تاب می یابند. این تاب خوردگی باعث می شود که قفل و نگهدارنده از تراز خارج شوند و نیاز به نیروی بیشتری برای بسته شدن داشته باشند. نتیجه سخت افزار خم شده است. لطفاً زمانی که از آن برای تهویه هوا استفاده نمی کنید، پنجره خود را قفل کنید تا تاب برداشتن ارسی را متوقف و معکوس کنید.

قفل ها برای جلوگیری از اصطکاک و خوردگی نیاز به روانکاری منظم دارند. یک Window Wellness Service شامل روغن کاری قفل و تنظیم مجدد دستی قفل و تراز نگهدارنده در صورت لزوم است.

گاهی اوقات، کاربران یا پیمانکاران پنجره از قفل ها و نگهدارنده ها درست استفاده نمی کنند مثل :

_زمانی که قفل ها در حین باز بودن پنجره درگیر هستند و با شدت به حافظ کوبیده شده و آن را خم می کنند.

_زمانی که ارسی‌ها به‌طور نامناسب با قفل ناهمتراز نشسته‌اند و کاربر سعی می کند آن را قفل کند و نگهدارنده را با قفل خم می کند.

-زمانی که قفل ها خارج از رجیستر یا با نگهدارنده به عقب نصب شده اند.

قفل هایی که با گریس لیتیوم سفید روغن کاری می شوند زود از بین می روند و درشت و زرد می شوند. ما روان کننده 100% سیلیکونی را برای پنجره ها و تمام قطعات آن توصیه می کنیم.

علائم شکستگی قفل

قفل شکسته

قفل شکسته

  • پنجره یا در قفل نمی شود
  • عملکرد قفل دشوار است
  • نگهدارنده به وضوح خم شده است
  • دستگیره قاب یا درب شل شده و قفل را حرکت نمی دهد
قفل و نگهدارنده پنجره های تک لنگه و دو لنگه بازشو

پنجره های تک لنگه بازشو و پنجره های دو لنگه بازشو معمولاً دارای یک قفل هستند که به ارسی پایینی و یک نگهدارنده به ارسی بالایی یا دیلیت متصل است. قفل به شیار نگهدارنده ساییده می شود تا دو ارسی را به هم وصل کند.

قفل درب پاسیو

درهای پاسیو دارای قفل و سیستم نگهدارنده تعبیه شده در دستگیره هستند. نگهدارنده به چارچوب در وصل شده است. تعمیر کارانی که تلاش می‌کنند این قفل‌ها را تعمیر کنند معمولا آن‌ها را به‌خوبی تنظیم نمی کنند و به درستی کنار هم قرار نمی دهند. قفل معمولاً با نگهدارنده هم تراز نیست. اگر دستگیره قفل شل است و آزادانه حرکت می کند، باز کردن قفل و دوباره سرهم کردن آن اغلب مشکل قفل درب پاسیو را برطرف می کند.

منبع

Common Reasons for a Broken Door Lock

نوشته مهنوش بهرام آبادی
4/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *