مقالات

مغزی قفل چیست؟سیلندر قفل

مغزی قفل

در مقالات پیشین سایت پنجره آنلاین درمورد انواع قفل پنجره و انواع قفل در  به طور مفصل صحبت کردیم . حال قصد داریم به یکی از مهمترین اجزا قفل به نام مغزی یا سیلندر قفل بپردازیم. در ادامه با مطالبی همچون مغزی قفل یا سیلندر قفل چیست؟. کیفیت مغزی قفل یا سیلندر قفل . انواع قفل بر اساس سیلندر و کاربرد آن (قفل تک سیلندری ، قفل دو سیلندری ، پیچ یا چفت) خواهیم پرداخت . با ما همراه باشید .

از شما دعوت میکنیم از محصولات دستگیره دو طرفه upvc ما نیز دیدن فرمایید.

مغزی قفل یا سیلندر قفل چیست؟

مغزی قفل

مغزی قفل یا سیلندر قفل

سیلندر یا مغزی قفل از مهمترین یراق آلات ساختمانی است . در بسیاری از درب و پنجره های ساختمانی که داخل آنها قفل نصب شده است (به استثنای درب چوبی اتاقی) یک سیلندر و مغزی قفل تعبیه شده که برای باز و بسته شدن درب و پنجره از آنها استفاده می شود .

سیلندر یا همان مغزی قفل قسمتی از قفل است که کلید را وارد آن می کنیم. برای باز و بسته شدن درب و پنجره کلید را باید به درستی داخل مغزی جای دهید .

شیارهایی در قسمت مغزی قفل تعبیه شده که کلید با چفت شدن با آن شیارها عمل می کند.
چفت شدن شیارهای کلید با مغزی مهم ترین قسمت کارکرد قفل است . حتی کوجکترین تفاوت بین آنها باعث میشود کلید در قفل جای نگرفته و در باز و بسته نشود .

کیفیت مغزی قفل یا سیلندر قفل

برای داشتن امنیت بیشتر کیفیت بالای مغزی قفل از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است .زیرا بسیاری از سارقان دستگیره پلاک را باز می کنند و به راحتی به به مغزی و سیلندر قفل دسترسی پیدا می کنند . مغزی با فشار زیاد امکان دارد بشکند و دسترسی به قفل فراهم شود. در این جاست که اهمیت کیفیت مغزی و سیلندر قفل نمود می کند .

مغزی های با کیفیت به راحتی نمی شکنند و حتی برخی از مدلها به گونه ای طراحی شده اند که اگر هم بشکنند قسمتی از مغزی داخل قفل باقی مانده و سارق موفق به باز کردن آن نمی شود.
عموما بهترین جنسی که در تولیدات سیلندرها استفاده می شود چودن و یا فولاد استیل است.

انواع قفل بر اساس سیلندر و کاربرد آن

همانطور که قبل تر گفته شد سیلندر قسمتی از قفل است که کلید در آن جای می گیرد .
حالا با انواع قفل ها بر اساس سیلندر و کاربرد آنها آشنا می شویم :

1. قفل تک سیلندری

این قفل‌ها تنها از یک طرف کلید واردشان می شود و برای قفل کردن در با کلید تنها می توان از بیرون خانه این کار را انجام داد .این نوع قفل ها معمولا از داخل خانه یک دستگیره دارند که یک دکمه بر روی آن تعبیه شده که می توان به توسط آن درب را قفل کرد . بنابراین زمانی که می خواهید درب را از داخل قفل کنید نیازی به کلید ندارید . دکمه ی روی دستگیره درب را برای شما قفل می کند .
پس قفل تک سیلندری یکی از انواع قفل در می باشد که تنها از یک سمت با کلید قفل می شود.

2. قفل دو سیلندری

همان طور که از اسمش پیداست قفل دو سیلندری برخلاف قفل تک سیلندری، از دو سمت درب کلید می خورد و این امکان را برای شما فراهم می کند که درب را هم از داخل و هم از خارج قفل کنید .

از این قفل‌ها عموما در جاهایی استفاده می کنند که می خواهند کسی نتواند درب را بدون وجود کلید از داخل قفل کند که معمولا این مطلب در فضاهای عمومی صدق می کند. پس این نوع از قفل های سیلندری به گونه ای ساخته شده اند که بتوان از دو سمت داخل و خارج کلید را وارد قفل کرد .

3. پیچ یا چفت

زمانی که کلید را در مغزی یا سیلندر قرار می دهید و آن را می چرخانید، پین‌هایی داخل مغزی وجود دارند که به حرکت افتاده و در پیچ یا چفت جای می‌گیرند.
همانطور که از اسمش پیداست چفت قسمتی است که قفل در آن چفت می شود و باعث می شود در بسته بماند .

ما در این متن سعی کردیم به طور کلی اطلاعاتی درمورد سیلندر یا مغزی . کیفیت و انواع آن با شما درمیان بگذاریم . همچنین با انواع قفل ها بر اساس سیلندر و کاربرد آنها آشنایی پیدا کردیم . امیدواریم مطالب گفته شده مفید واقع شود و سوالات شما در حیطه ی سیلندر و مغزی را پاسخ داده باشیم .

منبع

How does the door lock cylinder work?

نوشته مهنوش بهرام آبادی
به این مقاله امتیاز دهید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *