مقالات

پروفیل CRP چیست؟

پروفیل crp

در این مقاله به به شما میگوییم پروفیل CRP چیست؟ و فرآیند تولید پروفیل CRP ، ساخت کامپوزیت CRP ، کاربرد پروفیل CRP در تولید پنجره دوجداره و انواع فریم پروفیل CRP را مورد بررسی قرار میدهیم. امیدواریم تا انتهای این مقاله با پنجره آنلاین همراه باشید.

پروفیل CRP چیست؟

CRP مخفف Composite Reinforced Plastic، به معنی پلاستیک تقویت شده کامپوزیت است و از فایبرگلاس فشرده ساخته می شود و جایگزین مناسبی برای پروفیل گالوانیزه است. کامپوزیت های تقویت شده شامل یک ماده افزودنی با مقاومت بالا همراه با رزین بکر هستند. افزودنی معمولاً شامل شیشه، کربن یا فیبر کولار است. این الیاف ممکن است جهت دار یا در قالب مات باشند. در برخی موارد از براده های فلزی ظریف نیز در پروفیل CRP استفاده می شود.

فرآیند تولید پروفیل CRP

یک روش معمول برای دستیابی به این فرآیند از طریق اسپری کردن است. یک کاتالیزور، رزین و رووینگ های خرد شده همگی روی قالب اسپری می شوند. سیم پیچی رشته ای یکی دیگر از روش های کامپوزیت تقویت شده پروفیل CRP است. در این فرآیند، یک الیاف پیوسته به طور مکرر بر روی یک قالب پیچیده می شود تا استحکام مورد نظر جهت تولید  محصول ایجاد شود. بخش بزرگی از سیم‌پیچ رشته‌ای که در صنعت انجام می‌شود، ساخت سفارشی است.

پالتروژن فرآیند سومی است که توسط آن کامپوزیت های تقویت شده تولید می شود. این فرآیند اجازه می دهد تا یک کامپوزیت از یک پروفیل ثابت به طور مداوم تولید شود. رووینگ ها یا الیاف از طریق یک رزین کشیده می شوند که مواد را آغشته می کند.

ساخت کامپوزیت CRP

ساخت کامپوزیت یک زمینه تا حد زیادی تخصصی است. بنابراین، تعداد کمی از شرکت‌های بزرگ وجود دارند که بر روی ساخت کامپوزیت تمرکز می‌کنند تا بخش عمده‌ای از درآمد خود را به دست آورند. این شرکت‌ها معمولاً خود مدیریت می‌شوند، برخلاف داشتن یک دفتر شرکتی که بر بسیاری از کارخانه‌های کوچک‌تر که در سراسر ایالات متحده یا جهان پخش شده‌اند نظارت می‌کند.

کاربرد پروفیل CRP در تولید پنجره دوجداره

برای تولید پنجره دوجداره یو پی وی سی UPVC از پروفیل UPVC استفاده می‌ شود. پروفیل UPVC یک نوع پلاستیک قابل انعطاف می ‌باشد، به همین دلیل یکی از مهم‌ ترین مشکلاتی که برای پنجره دوجداره UPVC ایجاد می‌گردد تغییر حالت و شکل آن بر اثر نشست و فشار ساختمان و همچنین در معرض آفتاب قرار گرفتن پنجره است. این تغییر شکل سبب ایجاد شکاف شده و کارایی پنجره دوجداره را از بین می ‌برد. برای جلوگیری از این مسئله، پروفیل یو پی وی سی باید تقویت شود. در گذشته برای تقویت پروفیل UPVC از گالوانیزه استفاده می‌ شد، ولی گالوانیزه معایب بسیاری دارد. بنابراین امروزه برای تقویت پروفیل یو پی وی سی از پروفیل تقویتی CRP استفاده می شود.

در گذشته برای تقویت پروفیل UPVC از گالوانیزه استفاده می‌ شد ولی گالوانیزه معایب بسیاری دارد. بنابراین امروزه برای تقویت پروفیل یو پی وی سی از پروفیل CRP استفاده می‌ شود. پروفیل سی آر پی یک نوع پلاستیک تقویت شده کامپوزیت است که مقاومت بیشتری نسبت به گالوانیزه دارد.

انواع فریم پروفیل CRP

فریم های پروفیل CRP را به اختصار می توان در سه الی چهار فریم تقسیم بندی کرد که نوع و کابردهای آن به شرح زیر است:

1 . فریم انتظار: فریم انتظار یا قاب فریم چارچوبی است که بیشتر برای تعیین محدوده ی قاب در و پنجره ی درون فریم استفاده می شود تا به عنوان یک قاب خارجی پایه ای برای نگهداری پنجره در داخل و خارج دیوار قرار گیرد.

2 . پروفیل مولیون: این نوع از پروفیل بیشتر در قسمت بالایی پنجره ها مورد استفاده قرار می گیرد و سطح مقطع برش خورده آن همانند تی انگلیسی می باشد. این نوع از پروفیل در چهار نوه مولیون سری 60، مولیون سری 70، مولیون متحرک و مولیون کتیبه کشویی تولید می شود.

3 . پروفیل سش: که این نوع از پروفیل جهت افزایش استقامت قاب پنجره در داخل فریم آن استفاده می شود.

 

از اینکه تا انتهای این مطلب با پنجره آنلاین همراه بودید از شما متشکریم از شما دعوت میکنیم از دیگر مقالات وبسایت ما و مزایای پنجره یو پی وی سی چیست؟ بازدید کنید.

 

“زكات علم، آموختن آن به ديگران است.
استفاده از مقالات با ذکر نام پنجره آنلاین بلامانع است”

منابع و ماخذ : Reinforced Plastic

Composite Profiles

نویسنده : سید سامان سیاح

به این مقاله امتیاز دهید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *