مقالات

بلبرینگ چیست؟

بلبرینگ چیست؟

در مقالات پیشین سایت به تعریف و انواع یراق آلات پنجره پرداختیم . بلبرینگ هم یکی از مهم ترین بخش های پنجره است که در گروه یراق آلات آن قرار می گیرد . در ادامه با موضوعاتی همچون بلبرینگ چیست؟ ، انواع بلبرینگ بر اساس چرخ های آن ، استفاده ی بلبرینگ ، تفاوت بلبرینگ و رولبرینگ ، بلبرینگ از چه قسمت هایی تشکیل شده؟ ، انواع بلبرینگ و قیمت بلبرینگ خواهیم پرداخت . برای آشنایی بیشتر با این قطعه و کاربرد و اهمیت آن حتما مطلب زیر را مطاله فرمایید .

بلبرینگ چیست؟

بلبرینگ

بلبرینگ

یکی از یراق آلات که در صنعت در و پنجره های ریلی آلومینیوم کاربرد دارد، بلبرینگ آلومینیوم است. به طور کلی بلبرینگ ابزاری برای کم کردن اصطحکاک دو تکه فلزی با یکدیگر است ، فرض کنید یک میله دارید که باید در جایی قرار بگیرد و عمل چرخش را انجام بدهد ، چفت در قسمتی که برایش تعریف شده است می چرخد و اصطحکاک بالا با فلزی که در آن قرار گرفته است ایجاد می شود که صداهای بسیار زیاد ، جرقه و ساییده شدن فولاد با فولاد موجب فرسوده شدن مکانی که میله در آنجا قرار دارد میشود و خود آن میله نیز از بین می رود ، یا فرض کنید می خواهید قطعه با سرعت زیادی بچرخد ، بدون بلبرینگ چگونه امکان دارد؟

در ادامه رایج ترین انوع بلبرینگ در بازار ایران را معرفی می‌کنیم.

انواع بلبرینگ بر اساس چرخ های آن

به طور کلی بلبرینگ های آلومینیومی براساس نوع چرخ ها که به دو دسته کلی شیار‌دار و بدون شیار تقسیم می‌شوند؛ این تفاوت به علت تفاوت پروفیل های موجود است. بلبرینگ شیار‌دار برای استفاده کردن در پروفیل های دارای ریل تولید می‌شود.

استفاده ی بلبرینگ

 

بلبرینگ ها پر استفاده ترین برینگ های غلطشی می باشند ، ساچمه های کروی شکل ، رینگ داخلی و خارجی و یک قفسه جهت نگهداری ساچمه های بین دو رینگ اجزای تشکیل دهنده بلبرینگ ها می باشند. بلبرینگ ها استفاده های بسیاری دارند تا حدی که شعار شرکت SKF بزرگترین تولید کننده بلبرینگ این است: هر چیز در دنیا با بلبرینگ میچرخد به غیر از کره زمین . بلبرینگ تقریبا در همه ی صنایع کاربرد دارد ، مثلا جارو برقی ، آبمیوه گیری و سایر لوازم خانگی گرفته تا بزرگترین ماشین آلات کارخانجات ، خودرو و کشاورزی.

تفاوت بلبرینگ و رولبرینگ

ابتدا بیایید به این باور غلط پایان بدهیم ، رولبرینگ ، بلبرینگ نیست . بلبرینگ در زبان انگلیسی از کلمه های Ball و Bearing تشکیل شده ، و رولبرینگ در انگلیسی از کلمه های Roll و Bearing تشکیل میشوند. رولبرینگ ها شامل غلطک های استوانه ای و بلبرینگ ها دارای ساچمه های کروی می میباشند.

بلبرینگ از چه قسمت هایی تشکیل شده؟

همان طور که اشاره شد ، بلبرینگ ها دارای رینگ داخلی (حلقه کوچکتر که داخل بلبرینگ قرار می گیرد) ، تعدادی ساچمه کروی شکل ، یک قفسه (نگهدارنده ساچمه ها مابین دو حلقه) و یک رینگ خارجی (حلقه بزرگتر از درونی) می باشند. با این مکانیزم و کمی روانکاری ، بلبرینگ میتواند به نرمی و سرعتی چشمگیر شروع به چرخش کند.

انواع بلبرینگ

بلبرینگ ها انواع مختلفی دارند که هر کدام دارای خواص خودشان اند ، انواع بلبرینگ عبارتند از:

• بلبرینگ های خود تنظیم شونده
• بلبرینگ های کف گرد
• بلبرینگ های شیار عمیق
• بلبرینگ های تماس زاویه ای

قیمت بلبرینگ

با توجه به وارداتی بودن این کالا ، و نوسانات قیمت ارز ، قیمت بلبرینگ بسیار بازار پر تنش و متغیری دارد. برای خرید بلبرینگ شما باید یک بلبرینگ با کیفیت و خوب با قیمت مناسب پیدا کنید.

منبع

Ina Thrust Ball Bearings

نوشته ی مهنوش بهرام آبادی
به این مقاله امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *