مقالات

دستگیره در چیست؟ انواع دستگیره در

دستگیره در

در این مقاله از سایت قصد داریم به یکی از مهم ترین قسمت های در ، دستگیره در ، بپردازیم . در ادامه با موضوعاتی همچون دستگیره در چیست؟ ، جنس دستگیره در ، 2 نکته مهم هنگام خرید دستگیره در ، دستگیره ها از نظر شکل ، انواع دستگیره در (دستگیره کلیدی ، دستگیره سوئیچی ، دستگیره سرویس بهداشتی و حمام ، دستگیره در ورودی ، دستگیره در ریلی و کشویی ) آشنا خواهیم شد . با ما همراه باشید .

دستگیره در چیست؟

دستگیره در از مهم ترین و کاربردی ترین قسمت های  انواع درب  منزل است. آن ها از یکی از اصلی ترین یراق آلات ساختمانی هستند . جنس دستگیره های در بازار  عموما از زاماک، آهن یا آلومنیوم است. که در پایان کار روی آن ها به روش الکترولیز روکش را آبکاری می کنند.

جنس دستگیره در

دستگیره های درهای ساختمانی اغلب یا با آب فلزات نیکل ،کرم ، مس و آلومینیوم آبکاری می شود و یا از کائوچو و سنگ ساخته می شوند. تعدادی دیگر از دستگیره ها نیز به به روش ریخته گری و یا پرسی تولید می شوند. در سال های اخیر جهت تزئین و ظاهر زیبای دستگیره ها آن ها را از سنگهای معدنی و سرامیک نیز می سازند.

از شما دعوت میکنیم از محصولات دستگیره دو طرفه upvc ما نیز دیدن فرمایید.

2 نکته مهم هنگام خرید دستگیره در

یکی از مهم ترین نکات که شما به توسط آن می توانید کیفیت دستگیره را هنگام خرید بسنجید این است که  هر چه سنگینتر بودن دستگیره با کیفیت تر بودن آن را نشان می دهد . چراکه آلیاژ به کار رفته در آن با کیفیت تر است . و این امر باعث مقاومت و ماندگاری بیشتری در دستگیره ها می باشد .

نکته ی دیگر طرح و رنگ دستگیره ها می باشد. ظاهر دستگیره که شامل طرح و رنگ آن می باشد بایستی با درب ها، دکوراسیون داخلی و دیگر دستگیره های لوازم دکوری همخوانی لازم را دارا باشد. پس هنگام خرید دستگیره به زیبایی و کیفیت آن توجه ویژه ای بکنید .

دستگیره ها از نظر شکل

دستگیره ها از نظر شکل به دو دسته تقسیم می شوند .

دستگیره پلاک یا یک تکه
دستگیره روزت یا دوتکه

 به طور کلی دستگیره های روزت و پلاک به 5 دسته تقسیم می شوند.

انواع دستگیره در

دستگیره کلیدی
دستگیره کلیدی - انواع دستگیره در

دستگیره کلیدی – انواع دستگیره در

دستگیره کلیدی از کاربردی ترین دستگیره ها است. برای مثال دستگیره اتاق خواب از این گونه دستگیره ها می باشد .اما این دستگیره ها جهت درب های دیگر خانه نیز مناسب می باشند . برای اتاق خواب ها هم دستگیره کلیدی و هم دستگیره سوئیچی مناسب نصب است اما دستگیره های کلیدی مرسوم تر می باشند .

دستگیره سوئیچی
دستگیره سوئیچی

دستگیره سوئیچی

دستگیره سوئیچی عموما برای نصب روی در دفتر اداری، اتاق و… استفاده می شوند. برای نصب دستگیره های سوئیچی بایستی سیلندر و قفل درب از قبل مهیا باشد . سیلندر مورد نظر بایستی با دستگیره و قفل تناسب داشته باشد .

دستگیره سرویس بهداشتی و حمام
دستگیره سرویس بهداشتی و حمام

دستگیره سرویس بهداشتی و حمام

این دسته از دستگیره ها اغلب برای نصب بر روی درب سرویس بهداشتی و حمام مورد استفاده قرار می گیرند .آن ها از بیرون امکان قفل شدن را ندارند . اما از سمت داخل با اهرم امکان باز و بسته شدن را دارند . این دستگیره ها برخلاف دو دستگیره قبل از سمت خارجی نیز قابلیت باز شدن را دارند. برای مثال اگر کودکی داخل دستشویی گیر کرد امکان باز کردن درب به وسیله یک پیچ گوشتی از بیرون وجود دارد .

دستگیره در ورودی
دستگیره در ورودی

دستگیره در ورودی

دستگیره هایی که به طور خاص برای درهای ورودی طراحی می شوند امنیت بسیار بیشتری نسبت به دیگر دستگیره ها دارا می باشند .  و  در طراحی داخلی و دکوراسیون بسیار حائز اهمیت می باشند . دستگیره های درب ورودی از داخل به زبانه قفل متصل بوده یک طرفه ثابت هستند .

امکان نصب مغزی و سیلندر روی دستگیره درهای ورودی وجود دارد . این دستگیره ها از یک طرف باز و بسته می شوند در حالی که دستگیره های داخلی ساختمان دو طرفه عمل می کنند . برای انتخاب دستگیره ورودی متناسب با منزلتان ، به جهت باز شدن درب ساختمان توجه کنید. دستگیره ورودی برای در های راست باز شو و چپ باز شو فرق می کنند .

دستگیره در ریلی و کشویی
دستگیره در ریلی و کشویی

دستگیره در ریلی و کشویی

نصب صحیح این دستگیره ها از حساسیت بسیار بالایی برخوردار است .آن ها باید به گونه ای روی در نصب شوند که مشکلی از جهت حرکت کشویی درها به طرفین و پشت ایجاد نشود در واقع بایستی هم سطح با روی کار نصب شوند.

منبع

Types of Door Knobs

نوشته ی مهنوش بهرام آبادی
به این مقاله امتیاز دهید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *