مقالات

پروفیل های فلزی

پروفیل های فلزی

در این مقاله قصد داریم شما را با پروفیل های فلزی، تولید پروفیل فلزی، استفاده از پروفیل های فلزی در وبسایت پنجره انلاین اشنا کنیم لطفا تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

پروفیل های فلزی

پروفیل یک ماده بلند با هندسه مقطع ثابت است. پروفیل ها محصولات نیمه تمام استاندارد در صنعت پردازش هستند. آنها عمدتا برای کارهای استاتیک استفاده می شوند. پروفیل های فلزی به دلیل تولید و فرآوری ساده، قابلیت استفاده مجدد خوب و استحکام خمشی بالا به ویژه مناسب هستند.

 

تولید پروفیل فلزی

برای ساخت پروفیل های فلزی از فرآیندهای زیر استفاده می شود:

  • لبه و خم شدن
  • لبه، خم و جوش
  • ریخته گری مداوم
  • اکستروژن
  • ریخته گری
پروفیل های فلزی

پروفیل های فلزی

پروفیل های لبه دار از ورق فولادی نازک و تا شده تشکیل شده است. این به شکل هندسه مقطع مورد نظر بر روی یک ماشین لبه یا خم می شود. بین پروفیل های فلزی باز و بسته تمایز قائل می شود. پروفایل های L و U باز هستند. پروفیل های Q (مربع)، R (مستطیل) یا گرد بسته می شوند. پروفیل به طور دائم با یک درز جوش متصل می شود. به عنوان مثال، یک پروفیل گرد بسته معمولی، لوله ای است که در یک درز طولی یا مارپیچی جوش داده شده است.

فرآیند ریخته گری پیوسته برای تولید پروفیل ایده آل است. در این فرآیند قالب گیری اولیه، فلز مایع درون یک قالب متحرک ریخته می شود. کف قالب با همان سرعتی که فلز مایع تازه ریخته می شود پایین می آید. یک جت آب در گردش، فلز را خنک می کند و انجماد آن را تسریع می بخشد.

لطفا مقالات پروفیل آلومینیوم چیست؟ و پروفیل قوطی مطالعه فرمایید.

رایج ترین پروفیل های ریخته گری پیوسته پروفیل های جامد با سطح مقطع گرد هستند. آنها به عنوان مواد اولیه برای قطعات تبدیل شده تولید می شوند.

علاوه بر این، تیرهای مختلف با سطح مقطع L، U، I یا دو T به صورت استاندارد با استفاده از فرآیند ریخته‌گری پیوسته تولید می‌شوند. یک نمونه معمولی از پروفیل های ریخته گری پیوسته تیرهای T دوبل هستند.

پروفیل های توخالی را نمی توان در فرآیند ریخته گری مداوم تولید کرد.

اکستروژن به شکل دهی پروفیل های اکسترود شده در سطح مقطع متفاوت توسط گرما و فشار اشاره دارد. برای انجام این کار، مواد به مذاب ورز داده شده حرارت داده می شود و از طریق قالب با فشار بالا فشرده می شود. یک نمونه معمولی از پروفیل های اکسترود شده، قاب های پنجره آلومینیومی هستند.

پروفیل های ریخته گری نسبتا نادر هستند، اما گاهی اوقات مورد استفاده قرار می گیرند. فولاد ریخته گری بسیار شکننده تر از پروفیل های ریخته گری پیوسته یا اکسترود شده است. این امر قابلیت استفاده آن را محدود می کند.

 

استفاده از پروفیل های فلزی

پروفیل های فلزی یک عنصر اصلی ساختمان در تمام مکانیک های ساختمانی هستند و برای بسیاری از کاربردها استفاده می شوند. پروفیل های فلزی را می توان به طور گسترده ماشین کاری کرد و بنابراین با استفاده خاص آنها سازگار شد.

اشکال ماشین کاری برای پروفیل های فلزی 

  • ماشین کاری (حفاری، ضربه زدن، فرزکاری)
  • اره و برش به طول
  • جوشکاری

در پایان لازم به ذکر است خم کردن پروفیل های فلزی یک چالش خاص است. هر مقطعی که فراتر از لوله های گرد ساده باشد، از نظر خمش بسیار سخت است. برای فرآیندهای خمشی موفق پروفیل های با مقطع زاویه ای یا پیچیده، ماشین های خم کن سازگار مورد نیاز است. با این حال، اینها کیفیت ثابت را تضمین می کنند.

 

منابع و ماخذ در این مقاله :

Metal profiles

Metal profiles

نویسنده : فرشید پارسین کارشناس سئو و تولید محتوا

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *