مقالات

انواع اکسترودر-5 مدل پرکاربرد آن

انواع اکسترودر

در این مقاله به انواع اکسترودر و 5 مدل پرکاربرد آن از جمله اکسترودر تک پیچ و اکسترودر دو پیچ (Single Screw & Twin Screw Extruder) ، عملکرد اکسترودر تک پیچ ، اکسترودرهای مواد غذایی ، اکسترودرهای آزمایشگاهی ، اکسترودرهای کاتالیست خواهیم پرداخت. همانگونه که در مقاله اکسترودر چیست؟ توضیح دادیم اکسترودر دستگاهی است که در آن فرآیند اکستروژن و کواکستروژن به منظور تولید محصولات پروفیل و پلاستیکی اتفاق میوفتد.

انواع اکسترودر و 5 مدل پرکاربرد آن

اکسترودر تک پیچ و اکسترودر دو پیچ (Single Screw & Twin Screw Extruder)

دو نوع اکسترودر وجود دارد که اکثراً شناخته شده هستند. اول تک و دیگری اکسترودر دو پیچ است. اکسترودرهای دو مارپیچ آنهایی هستند که چرخش مخالف را ارائه می دهند. اینها با طیف گسترده ای از ابعاد و طرح های پیچ همراه هستند.

تک پیچ و پیچ دوقلو هر دو اکسترودرهای کانال باز محوری هستند زیرا می توانند به عنوان پمپ های جریان درگ در نظر گرفته شوند. اگر خروجی یا درجه پر شدن با حداکثر سرعت حجمی کار نمی کند، می تواند تحت تأثیر جریان فشار در اکسترودر قرار گیرد. اکسترودرهای دو مارپیچ ضد چرخش در حال تشکیل یک کانال بسته در داخل ناحیه درهم تنیده هستند زیرا خروجی در مقایسه با جریان فشار درون اکسترودر آسیب‌پذیرتر است.

عملکرد اکسترودر تک پیچ

وظیفه اصلی اکسترودر تبدیل پلاستیک جامد به مذاب یکنواخت با اثر گرما، فشار و برش است که پس از آن به فرآیند بعدی ارسال می شود. فرآیند ذوب شامل مراحل مخلوط کردن رنگ، دسته اصلی، مخلوط کردن رزین ها و آسیاب مجدد است. تکمیل باید الزاماً در غلظت و دما به طور یکنواخت انجام شود. اثر فشار باید به اندازه کافی بزرگ باشد تا بتواند پلیمر ویسکوز را فشرده کند.

اکسترودر وظیفه انجام کلیه فرآیندهای فوق را با بشکه، پیچ و چاقوی مارپیچ بر عهده دارد. گلوله های پلاستیکی از طریق قیف که در یک انتهای بشکه قرار می گیرد وارد بشکه می شوند و سپس از طریق پیچ به انتهای دیگر بشکه منتقل می شوند. برای حفظ فشار، با افزایش مداوم قیف، عمق رزوه های روی پیچ کاهش می یابد.

خواننده عزیز در صورت علاقه به این مبحث میتوانید از مقاله دستگاه سی ان سی cnc چیست؟ نیز دیدن فرمایید.

اکسترودرهای مواد غذایی

در صنایع غذایی، داشتن حجم بالایی از محصولات منسجم که با استانداردهای ایمنی و کارایی مناسب ایجاد شده باشد، ضروری است. انواع اکسترودرهایی وجود دارند که برای پخت و پز و خنک کردن غذا طراحی شده اند و از طرق مختلف به فرآیند تولید غذا کمک میکنند. برای مثال، ماشین‌های اکسترودر مواد غذایی، پخت دسته‌ای را با پخت مداوم غذاهای نیمه مرطوب، مرطوب، خشک و از پیش مخلوط شده با دما، فشار و دقت زمان‌بندی بالا تولید می‌کنند.

هنگامی که با قالب های اکستروژن سفارشی و برش های اکستروژن ترکیب می شود، از همان واحد برای ایجاد تنوع نامحدودی از اشکال غذایی دراندازه های مختلف استفاده می شود. از نظر ایمنی و طول عمر، اکسترودرهای مواد غذایی با مواد فولادی ضد زنگ ساخته شده اند تا از تولید بهداشتی و زمان خرابی کمتر برای تعویض قطعات اطمینان حاصل شود.

اکسترودرهای آزمایشگاهی

انواع مختلفی از واحدهای اکسترودر وجود دارد که نیاز به تولید در دسته های کوچک مواد مانند بخش های آزمایش در سراسر صنایع دارند. این نوع اکسترودرها ابعاد بسیار کوچکی دارند و به منظور پاسخگویی به نیازهای هر فضای آزمایشگاهی یا چیدمان تأسیسات روی میز نصب می شوند .

اکسترودرهای آزمایشگاهی بیشتر در ایجاد کربن فعال برای تصفیه هوا و آب استفاده می شوند. اینها دارای طیف گسترده ای از شکل ها و اندازه های قطعه هستند که شامل پیکربندی مارپیچ، بشکه، پیچ و قالب می باشد. بسته به نیاز ساخت آن در مواد مختلفی مانند فولاد ضد زنگ یا فولاد کربنی موجود است. پتانسیل سفارشی سازی در اکسترودرهای آزمایشگاهی تقریباً نامحدود است.

اکسترودرهای کاتالیست

اکسترودرهای کاتالیست از پالایش مواد خام تا تغییر ساختار مولکولی آن استفاده می‌شوند، زیرا کاتالیزورها بخش بسیار مهمی از فرآیند تولید هستند. انواع اکسترودرهایی که در صنعت کاتالیزور استفاده می شوند از نظر سطح سفارشی سازی بی بدیل هستند.

مدل‌های اکسترودر در اندازه‌های مختلف روی میز در دسترس هستند در حالی که اندازه‌های استاندارد اندازه‌های 4، 6 و 8 اینچ برای تولید با حجم بالا هستند . بشکه های روکش دار نیز برای سطح مشخصی از نیازهای گرمایشی یا سرمایشی، همراه با مارپیچ و ابعاد بشکه سفارشی طراحی شده اند. سطح سفارشی سازی در محصول نهایی به حفظ الزامات عملیاتی به منظور برآورده کردن مشخصات بار اوج بیش از حد کمک می کند.

“زكات علم، آموختن آن به ديگران است.
استفاده از مقالات با ذکر نام پنجره آنلاین بلامانع است”

 

از اینکه تا انتهای این مطلب با ما همراه بودید از شما سپاسگذاریم از شما دعوت میکنیم تا از مقالات دستگاه تزریق گاز آرگون پنجره دوجداره چیست؟  و دستگاه جوش درب و پنجره یو پی وی سی-5 ویژگی مهم آن دیدن فرمایید.

منابع و مواخذ: Types of Extruders: Application & Working Principle

All Types Of Extruders

نویسنده : سید سامان سیاح

به این مقاله امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *