مقالات

دستگاه اکسترودر Extruder چیست؟

دستگاه اکسترودر Extruder

دستگاه اکسترودر Extruder چیست؟ در این مقاله به صورت تخصصی به معرفی دستگاه اکسترودر ، فرایند اکستروژن و کواکستروژن خواهیم پرداخت. از این که تا انتها با ما همراهید سپاس گزاریم.

به طور ساده برای تولیدات محصولات پلاستیکی و پروفیل در ابتدا باید فرایند اکستروژن (توسط دستگاه اکسترودر) صورت بگیرد تا مواد پلاستیکی خام وارد قالب شده و شکل و فرم مورد نظر را بگیرند.

بنابراین دستگاه اکسترودر دارای اهمیت بالایی برای تولید کنندگان محصولات پلاستیکی و پروفیل است.

معرفی دستگاه اکسترودر Extruder

دستگاه اکسترودر به دستگاهی گفته میشود که در آن مواد پلیمری (Polymer materials) یا مواد پلاستیکی (plastic materials) در دمای مشخصی ذوب شده و با فشار به قالب ها هدایت میشوند.

پروفیل اکستروژن شده فرآیند ایجاد اشکال پیوسته پلاستیک با اکستروژن است. پلیمر مذاب (Molten polymer) از طریق یک قالب فلزی برش داده شده به شکل خطی محصول نهایی مورد نظر (کانال، لوله و غیره) وارد می شود.
پلیمر مذاب از قالب خارج شده و به ضخامت مناسب در هوا کشیده می شود. سپس این محصول توسط یک غلطک شکل‌دهنده در حمام آب تحت خلاء سرد شده و شکل می‌گیرد.
در فرایند اکستروژن ابتدا یک ترموپلاستیک وظیفه حرارت دادن را بر عهده میگیرد و مواد را نرم می کند تا بتوانند شکل بگیرند. ماشین اکستروژن یا اکسترودر این فرآیند را انجام می دهد.

این گرما نرم شدن به نام های مختلفی مانند “پلاستیکاسیون” (Plasticization) ، “پلاستیزه شدن” (plasticized) یا نرم شدن حرارتی (Thermal softening) نامیده میشود.
اکثر اکسترودرها (Extrudre) ماشین های تک غلطک مورب هستند. شکل به صورت غلطک مورب است که مواد را به سمت قالب و سپس از طریق آن وادار به واکنش می کنند.

فرم دهی محصول توسط قالب و یا با تشکیل پس از اکستروژن داده می شود و سپس محصول به حالت مورد نظر ساخته می شود. تجهیزاتی که این کار را انجام می دهند تجهیزات پست اکستروژن (post Extrusion) نامیده می شود، در حالی که کل سیستم خط اکستروژن (Extrusion Line) نامیده می شود. هنگامی که اکسترود از قالب خارج می شود، می توان آن را به شکلی که باید تولید کرد.

 

مخاطب گرامی اگر قصد خرید دستگاه ساخت درب و پنجره یو پی وی سی را دارید میتوانید از فروشگاه پنجره آنلاین و محصولات جدید پنجره آنلاین مانند دستگاه برش زهوار، دستگاه جوش تک سر، دستگاه جوش دوسر اتوماتیک نیز دیدن فرمایید.

فرآیند کواکستروژن (Co-Extrusion) چیست ؟

کواکستروژن فرآیند تشکیل یک اکسترودیت متشکل بیش از یک جریان مذاب ترموپلاستیک است. این فرآیند به این دلیل به وجود آمد که برخی از نیازها به‌ ویژه از سوی صنعت بسته‌بندی، با یک پلیمر واحد برآورده نمی‌شود، اگرچه می‌تواند با ترکیبی از پلیمرها برآورده شود. کواکستروژن ابتدا در تولید فیلم های قدیمی انجام میشد ولی اکنون در بسیاری از صنایع مهم کاربرد دارد . هدف کواکستروژن معمولاً تولید یک ساختار با کیفیت است که در آن هر لایه یک ویژگی کلیدی در عملکرد کلی محصول دارد.

شما عزیزان می توانید از طریق صفحه دستگاه تولید پنجره وب سایت ما، لیست کلیه دستگاه های تولید پنجره را مشاهده فرمایید.

محصولات کواکسترود شده ممکن است ساختارهای بسیار پیچیده‌ای باشند که از لایه‌های عملکردی مختلف تشکیل شده‌اند، از جمله لایه‌های پیوندی که هدف آنها اتصال لایه‌های مجاور با سازگاری محدود است و فرایند تولید حتی تا پنج لایه امکان پذیر است.

در فرایند کواکستروژن برای هر ماده ای که قرار است با دیگری ترکیب شود یک اکسترودر جداگانه مورد نیاز است. این فرآیند بسته به نقطه ای که جریان های مذاب جداگانه در کنار هم قرار می گیرند بستگی دارد. در کواکستروژن بلوک تغذیه، جریان ها در یک جریان مذاب آرام در یک بلوک تغذیه که بلافاصله در بالادست قالب اکستروژن قرار می گیرد، ادغام می شوند. این فرآیند به ویسکوزیته بالای مذاب پلاستیک بستگی دارد تا از اختلاط لایه ها هنگام عبور از قالب اکستروژن جلوگیری شود.

نرخ جریان هر لایه جزء را می توان توسط شیرهای موجود در بلوک تغذیه کنترل کرد. جایگزین هم اکستروژن قالب، از ساختار قالب پیچیده ای استفاده می کند که در آن منیفولدهای مسیر مذاب جداگانه برای ادغام در نقطه ای نزدیک به خروجی قالب چیده شده اند. ضخامت و سرعت جریان لایه‌های جداگانه را می‌توان به طور مستقل کنترل کرد و همچنین می‌توان پلیمرهایی را با ویسکوزیته و دمای مذاب به طور قابل‌توجهی متفاوت کنترل کرد که هزینه های سرمایه و نگهداری چنین قالب های اکستروژن زیاد است.

از اینکه تا اینجای مقاله با ما همراه بودید مچکریم از شما دعوت میکنیم تا از مقالات مرتبط … و … وبسایت پنجره آنلاین دیدن فرمایید .

منابع و مواخذ دستگاه اکسترودر Extruder چیست؟
به این مقاله امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *