مقالات

پروفیل آهن

در این مقاله به روش استفاده از پروفیل آهن، پروفیل مورد استفاده در بازوی پله، ساخت پی پله و اتصال پروفیل به آن مطابق الگوها در وبسایت پنجره انلاین خواهیم پرداخت.

 

پروفیل آهن

پس از ساخت و اجرای پله، می بایست پروفیل های آهن را در محل خود نصب کرده و جوش دهیم. در ساخت راه پله از مقاطع مختلفی استفاده می شود. دراین نوشتار، تلاش براین است این مقاطع مختلف را برای شما ذکر نماییم. دانستن این موارد می تواند در طراحی مجتمع تجاری به طراح کمک شایانی نماید.

جهت تکمیل تر کردن اطلاعات خود از مقاله روکش پروفیل درب و پنجره UPVC و پروفیل آلومینیوم نور خطی (Led Linear Aluminium Profile) اطلاعات تخصصی که قبلاً برای شما در آن ارائه کردیم نیز استفاده فرمایید.

 

پروفیل آهن

پروفیل آهن

پروفیل مورد استفاده در بازوی پله

همان گونه که می دانید، شکل کلی تیرآهن شمشیری به حالت شکسته است. طبیعی است که در محل زاویه ها یا همان شکستگی ها دو جوش خواهیم داشت. در محل این دو جوش، پروفیل ضعف بیش تری داشته و می بایست از طرفین تقویت گردد. برای تقویت این بخش از ورق پلیت استفاده می گردد.

استفاده از تیرآهن برای ساخت مقطع شمشیری راه پله امری کاملا متداول است. یک تیرآهن استاندارد برای شمشیری می بایست مقطعی حداقل برابر IPE140 داشته باشد. طبیعی است که هر تیرآهن در نهایت می بایست به صفحه ستون، پل یا پاگرد متصل گردد. برای این اتصال از نبشی استفاده می شود.

همچنین از میلگرد  به منظور مهار کردن و اتصال تیرآهن های شمشیری پله به قطر حداقل ۱۴ میلی متر و هم چنین برای اتصال صفحه ستون به داخل فوندانسیون با عنوان میلگرد بولت با قطر حداقل ۲۰ میلی متر استفاده می گردد.

 

ساخت پی پله و اتصال پروفیل به آن

به منظور استحکام و پایداری تیرآهن شمشیری پله در برابر بارهای وارده، می بایست آن را به ستون و یا داخلی جان تیرآهن و یا روی صفحه ستون فوندانسیون پله قرار داد.

نکته ی بسیار مهمی که می بایست در مورد شروع تیرآهن پله به آن توجه شود، نقطه آغازین آن است. این نقطه آغازین تیرآهن  پله می بایست از روی فوندانسیون پله بوده و نبایست از روی زمین طبیعی شروع شود.

در برخی موارد متاسفانه  تیرآهن را روی آجر قرار می دهند. طبیعی است که آجر پس از مدتی تحمل بار یا در خاک نشست کرده و یا به کلی خواهد شکست. بنابراین قراردادن نقطه شروع تیرآهن  پله روی پی ساختمان امری الزامی و ضروری است.

از شما دعوت میکنیم جهت کسب اطلاعات بیشتر مقاله های  پروفیل چیست؟ و پروفیل CRP چیست؟ را نیز مطالعه فرمایید.

به همین جهت در محل اتصال شمشیری پله با زمین، محل را مشخص کرده و پی کنی را در آن انجام می دهند. پس از اجرای بتن مگر، فوندانسیون پله را قالب بندی نموده و آرماتورهای لازم محاسبه شده مخصوص را در آن قرار می دهند.

 

پروفیل مورد استفاده در بازوی پله

پروفیل مورد استفاده در بازوی پله

 

پس از انجام آرماتورگذاری، می بایست پی مورد نظر بتن ریزی شده و صفحه ستون به آرماتورهای بولت پیچ و محکم شود. توجه به این نکته ضروری است که برای آرماتورهای بولت می بایست از ۴ عدد میلگرد آجدار به قطر حداقل ۲۰ میلیمتر و به صورت L شکل استفاده گردد. سر این آرماتورها برای بستن پیچ بایستی حدیده گردد.

پس از گیرش بتن، می توان تیرآهن شمشیری پله را به کمک اتصالات لازم اعم از پلیت و نبشی به صفحه ستون متصل نموده و آن ها را جوش داد.

در پایان  از شما دعوت می کنیم، مقالات پروفیل آلومینیوم نرده و نما و پروفیل قوطی مطالعه فرمایید.

 

ماخذ و منابع :

ITAS – System of industrial stairs and platforms

Wrought iron profile

 

نویسنده: فرشید پارسین کارشناس سئو و تولید محتوا

5/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *