مقالات

انواع پنجره

کدام نوع پروفیل پنجره برای من مناسب است؟

شاید در نگاه اول مهم‌ترین بخش انواع پنجره همین جنس پنجره ها وقاب و پروفیل آن باشد.. در اینجا انواع پروفیل را به همراه مزایا و معایبشان شرح می‌دهیم . تا با توجه به شرایط ساختمانتان بهترین انتخاب را داشته باشید . در نگاه اول به انواع جنس اصلی پنجره که همان فریم و پروفیل آن است میپردازیم  .و در مورد معایب و مزایای هر کدام صحبت میکنیم.

انواع پنجره چوبی :

البته این به معنی منسوخ شدن پروفیل چوبی در ساختمان‌های امروزی نیست. این مدل از انواع پنجره حتی در ساختمان‌های مدرن هم کار شده و جلوه و اصالت خاصی به فضا بخشیده است. رنگ گرم و نوع بافت چوب، زیبایی خاصی دارد که می‌تواند با  توجه به سبک دکوراسیون شما مورد استفاده قرار بگیرد . فارغ از بحث زیبایی بهتر است خصوصیات پنجره‌ی چوبی را هم در دو دسته‌ی مزایا و معایب بررسی کنیم.

انواع پنجره آهنی :

امروزه استفاده از پنجره‌ی آهنی تقریبا منسوخ شده است. معایب پنجره آهنی به معایبش نمی ارزد و پروفیل‌های بسیار بهتری در بازار موجود هستند.و مقاومت در برابر ضربه وقابلیت رنگ‌پذیری از مزایای آن میباشد و چونپنجره‌ی آهنی وزن بسیار بالایی دارد. این خصوصیت ، حمل و نصب پنجره را دشوار می‌کند. و هم اینکه وزن کلی ساختمان را بالا میبرد و باعث عملکرد در برابر زلزله نامناسب می‌شود.آهن در مقابل حرارت ، عایق نیست و باعث اتلاف انرژی می‌شود و رطوبت و باران باعث زنگ زدگی و تخریب تدریجی پنجره آهنی می شود . امکان درزگیری مناسب در پنجره های آهنی ، پایین است وکارآمد نخواهد بود ، چون آهن عایق صوت و حرارت نیست.

انواع پنجره آلومینیومی:

میتوان گفت از نظر تاریخی ، پنجره های آلومینیومی ، بین پنجره های چوبی و uPVC قرار دارد. پنجره های آلومینیومی بازار بسیار خوبی داشت و بعدها برای رفع معایب آن ، پنجره‌های آلومینیومی ترمال بریک ساخته شدند.

انواع پنجره آلومینیومی ساده:

شاید مهمترین ویژگی پنجره های آلومینیومی ، وزن پایین آنهاست. این خصوصیت به فرآیند حمل و نصب کمک زیادی می‌کند. مقاومت و استحکام  بالای پنجره آلومینیومی در برابر شرایط رطوبت و باران هم نکته حائز اهمیتی است. به علاوه در صورت نیاز ، پروفیل آلومینیومی قابلیت ساخت فریم‌های کم‌حجم و نازک‌تری را هم دارد. اما عیب بزرگ این نوع پنجره ، عدم کنترل حرارت است ، آلومینیوم اصلا عایق خوبی برای حرارت و صدا نیست!

انواع پنجره آلومینیومی ترمال بریک :

برای رفع مشکل پنجره های آلومینیومی ، پنجره های ترمال بریک ساخته شدند ، تا هم مزایای آلومینیوم حفظ شود و هم  عیب بزرگ آن برطرف شود.

در این پنجره‌ها وجود لایه پلاستیکی پلی امیدی بین دو فریم داخلی و خارجی در مقابل انتقال حرارت ، شکست به وجود می‌آورد. کلمه Thermal Break به عنوان شکست حرارتی معنا می‌شود. این پنجره‌ها عایق حرارتی دارند یعنی از دو فریم داخلی و خارجی تشکیل شده‌اند که توسط یک عایق پلاستیکی از هم جدا می‌شوند. در گذشته پنجره‌های آلومینیومی حرارت را بین داخل و خارج خانه منتقل می‌کردند، ولی در پنجره‌های ترمال بریک به واسطه ترکیب پلی آمید و آلومینیوم در تولید آنها این مشکل رفع شده است.

پنجره ترمال بریک در واقع تیغه های پلی آمید ، یک حالت دوجداره را در داخل جداره پروفیل ایجاد می‌کنند.

انواع پنجره pvc و upvc:

این نوع از پنجره ها امروزه استفاده گسترده ای در صنعت ساختمان پیدا کرده اند. پروفیل‌های  pvc  و upvc  مواد قابل بازیافتی هستند که برای طبیعت آسیب خاصی ایجاد نمی‌کنند. در حالت کلی  upvc  متریال بهبود یافته‌ی نوع  pvc   است. چرا که خاصیت انعطاف‌پذیر  pvc  را ندارد و همچنین عایق بهتری در برابر صدا و حرارت است.در واقع تیغه های پلی آمید ، یک حالت دوجداره را در داخل جداره پروفیل ایجاد می‌کنند.

مزایای انواع پنجره UPVC:

بهترین نوع عایق شناخته می‌شود و سرما و گرما را کاملا حفظ می‌کند وسبکی آن نصب آسانی به همراه دارد و وزن ساختمان را بالا نمی‌برد و.غیرقابل اشتعال است و در برابر حریق و آتش‌سوزی مقاومت بالایی دارد.قابلیت تولید در طرح‌ها و رنگ‌های دلخواه شما را دارد.( با رنگ یا روکش لمینت) در برابر حرارت انبساط و انقباض ندارد و این باعث باز و بسته شدن آسان می‌شود.در برابر خوردگی، مواد شیمیایی و اشعه خورشید مقاوم است.عمر بسیار بالایی دارد و نیازی به صرف هزینه سرویس و تعمیر ندارید.مانع ورود آلودگی و گرد و غبار به داخل ساختمان می‌شود.قدرت مکانیکی و استحکام بالایی دارد.جذب آب ندارند و برای استفاده در مناطق مرطوب کاملا مناسب است.هنگام طوفان و وزش باد سروصدا ایجاد نمی‌کند.قابل شستشو می‌باشد.

5/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *