مقالات

نحوه تولید شیشه رنگی

نحوه تولید شیشه رنگی

در این مقاله به نحوه تولید شیشه رنگی ، فرآیند ساخت در گذشته و حال ، تاریخچه ، جلوه های ویژه شیشه رنگی خواهیم پرداخت. از اینکه پنجره آنلاین را برای خواندن این مطلب انتخاب کردید از شما سپاسگذاریم.

نحوه تولید شیشه رنگی

آیا تا به حال توجه کرده اید که چگونه تمام شیشه ها شفاف نیستند؟ پنجره های خانه شما احتمالاً شفاف هستند، اما بطری های نوشابه چطور؟ آیا تا به حال شیشه های رنگی در یک کلیسا دیده اید؟ در مورد زیور آلات شیشه ای رنگی روی درخت کریسمس چطور؟باور کنید یا نه، شیشه های ظریف رنگ خود را از برخی از سخت ترین مواد شناخته شده برای بشر می گیرند که این مواد شامل فلزات مختلف هستند. آیا میدانستید که در شیشه های رنگی فلز وجود دارد؟ فرآیند تولید شیشه به عنوان یک مخلوط ریز آسیاب شده از ماسه و تکه های شیشه شکسته یا ضایعاتی به نام cullet شروع می شود.

این مواد الک شده و بسته به نوع شیشه ای که ساخته می شود با انواع مواد افزودنی در کوره قرار می گیرند و رنگ آمیزی میشوند. شن و ماسه باید تا نقطه ذوب خود گرم شوند تا شیشه بسازند. این بدان معناست که سازندگان شیشه به کوره ای نیاز دارند که بتواند دمای بیش از 2900 درجه فارنهایت تولید کند. هنگامی که شن و ماسه ذوب می شوند، یک مایع درخشان قرمز و داغ تشکیل می شود. این شیشه در خالص ترین شکل آن است.

فرآیند ساخت در گذشته و حال

در گذشته دور شیشه به وسیله دست ساخته می شد که فرآیند آن بسیار کند و خطرناک بود. اما امروزه کارخانه های بزرگ مقادیر زیادی بدون کوچکترین دخالت دست شیشه را تولید می کنند. با این حال، برخی از هنرمندان هنوز هم دمیدن شیشه را با دست در مغازه های تخصصی انتخاب می کنند. اگر فرصتی برای بازدید از یک شیشه‌فروشی پیدا کردید، آن را از دست ندهید. دیدن شیشه های ساخته شده با دست یک تجربه شگفت انگیز است.

اولین افرادی که شیشه رنگی را آزمایش کردند هیچ کنترلی روی رنگ آن نداشتند. با این حال، با گذشت زمان، آنها احتمالاً به طور تصادفی یاد گرفتند که افزودن برخی مواد به مخلوط شیشه مذاب، هنگام سرد شدن، رنگ‌های مختلفی از شیشه تولید می‌کند.

 

تاریخچه

مصریان و رومیان باستان رنگ های مختلفی از شیشه را تولید می کردند، در قرن هشتم شیمیدانی به نام گربر کشف کرد که اکسیدهای فلزی مواد تاثیرگذاری برای ساخت شیشه های رنگی هستند. پنجره های شیشه ای رنگارنگ تقاضای زیادی داشتند، زیرا کلیساها و مساجد زیادی صدها سال پیش ساخته شدند. هنرمندان ویترای برای خلق آثار هنری زیبای خود نیاز به رنگ‌های متنوعی داشتند. برای ساخت شیشه های رنگی، هنرمندان از شیشه هایی استفاده می کنند که قبلاً با روشی که در بالا توضیح داده شد رنگ آمیزی شده است.

آنها تکه هایی از رنگ های مختلف شیشه را برش می دادند و آنها را در کنار هم قرار می دادند تا پنجره های زیبایی را تشکیل دهند که واقعاً آثار هنری شگفت انگیزی از نظر معماری بودند. سازندگان شیشه های رنگی اغلب از فلزی مانند سرب برای ایجاد طرح کلی از تصویر خود استفاده می کنند و سپس آن را با تکه های کوچک شیشه رنگی پر می کنند.

جلوه های ویژه شیشه رنگی

بسیاری از جلوه های ویژه را می توان روی شیشه اعمال کرد تا بر رنگ و ظاهر کلی آن تأثیر بگذارد. شیشه رنگین کمانی که گاهی به آن شیشه عنبیه می گویند، با افزودن ترکیبات فلزی به شیشه یا با پاشیدن سطح با کلرید قلع یا کلرید سرب و گرم کردن مجدد آن در یک جو احیا کننده ساخته می شود. شیشه های باستانی از انعکاس نور از بسیاری از لایه های هوازدگی رنگین کمانی به نظر می رسند .

شیشه دو رنگی یک جلوه رنگین کمانی است که در آن شیشه بسته به زاویه ای که از آن نگاه می شود، رنگ های متفاوتی به نظر می رسد. این اثر با اعمال لایه های بسیار نازک فلزات کلوئیدی (مثلاً طلا یا نقره) روی شیشه ایجاد می شود. لایه های نازک معمولا با شیشه شفاف پوشانده می شوند تا از سایش یا اکسیداسیون محافظت کنند.

از اینکه تا انتهای این مطلب با پنجره آنلاین همراه بودید از سپاسگذاریم. از شما دعوت میکنیم از مقالات شیشه خم چیست؟ (10 مدل پرکاربرد آن) و شیشه ضد گلوله چیست؟  پنجره آنلاین دیدن فرمایید.

منبع : How Do You Color Glass

نویسنده : سید سامان سیاح
5/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *