مقالات

شیشه ضد گلوله چیست؟

در این مقاله تخصصی به شما میگوییم شیشه ضد گلوله چیست؟ ( به انگلیسی : bulletproof glass) و به بررسی مصارف شیشه ضد گلوله ، شیشه ضد گلوله از چه ساخته شده است؟ ، شیشه ضد گلوله اکریلیک (به انگلیسی : Acrylic bulletproof glass) و نکات پایانی میپردازیم. از اینکه پنجره آنلاین را برای خواندن این مطلب انتخاب کردید از شما سپاسگذاریم.

شیشه ضد گلوله چیست؟ ( به انگلیسی : bulletproof glass)

شیشه ضد گلوله یک جایگزین بادوام برای شیشه برای سازه ها و وسایل نقلیه ای است که نیاز به حفاظت دارند. با استفاده از پلاستیک های محکم و مقاوم، شیشه های ضد گلوله جلوی جنون گلوله های شلیک شده را می گیرد و کاملا غیر قابل نفوذ نیست. در واقع، هیچ شیشه ضد گلوله ای برای محافظت در برابر همه همه گلوله ها تضمین نمی شود. در عوض شیشه‌های ضد گلوله برای جذب انرژی گلوله‌ها در هنگام برخورد طراحی شده‌اند.

این به این معنی است که “شیشه ضد گلوله” یک نام اشتباه است و کارشناسان صنعت را به این شکل از شیشه به عنوان “شیشه مقاوم در برابر گلوله” یاد می کنند. با وجود این استفاده از “شیشه مقاوم در برابر گلوله” و “شیشه ضد گلوله” به جای یکدیگر بسیار رایج است. در نتیجه وقتی در این پست به “شیشه مقاوم در برابر گلوله” اشاره می کنیم، در واقع به شیشه ای متشکل از لایه های پلاستیک مقاوم در برابر گلوله اشاره می کنیم.

مصارف شیشه ضد گلوله

شیشه‌های مقاوم در برابر گلوله به یکی از عناصر اصلی تلاش‌های امنیتی بالا تبدیل شده‌اند. به عنوان یک مانع برای بسیاری از مصارف مختلف، از محافظت از ویترین جواهرفروشی در برابر پرتابه های دست ساز، تا محافظت از وسایل نقلیه نظامی و شخصی در برابر گلوله، مورد اعتماد بوده است. شیشه مقاوم در برابر گلوله این کار را با پراکنده کردن انرژی جنبشی پرتابه هنگام برخورد انجام می دهد. گلوله ها تقریباً همیشه حداقل اولین لایه مواد، هر چیزی یا هر کسی را در طرف دیگر سوراخ می کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اینکه شیشه مقاوم در برابر گلوله چیست و چگونه کار می کند، به خواندن ادامه دهید.

شیشه ضد گلوله از چه ساخته شده است؟

شیشه مقاوم در برابر گلوله (معمولاً به عنوان شیشه ضد گلوله شناخته می شود) می تواند از چندین ماده مختلف تشکیل شده باشد که همگی سطح حفاظتی متفاوتی را ارائه می دهند. این سطوح حفاظت از سطح 1، که می تواند سه گلوله 9 میلی متری را تحمل کند، تا سطح 10 که می تواند در برابر گلوله 50 BMG محافظت کند، متغیر است.

در حالی که چند نوع مختلف رزین ممکن است برای شیشه های مقاوم در برابر گلوله استفاده شود، اکریلیک و پلاستیک پلی کربنات انتخاب های بسیار محبوبی هستند. این به این دلیل است که پلی کربنات و اکریلیک هر دو از نظر ساختاری بسیار سالم و شفافیت نوری بالایی هستند. به ویژه پلی کربنات با فناوری بهتر در تولید پلاستیک بسیار آسان شده است.

 

در صورت علاقه به این مبحث و تکمیل اطلاعات خود میتوانید از مقاله تست مقاومت انواع شیشه – 4 روش ویژه آن دیدن فرمایید.

 

شیشه ضد گلوله اکریلیک (به انگلیسی : Acrylic bulletproof glass)

شیشه مقاوم در برابر گلوله اکریلیک Acrylic bulletproof glass یکی از انواع شیشه های مقاوم در برابر گلوله است که برای استفاده معمولی طراحی شده است. این نوع شیشه های اکریلیک مقاوم در برابر گلوله یک ورق اکریلیک ضخیم 1.25 اینچی است که سطح پایه 1 را محافظت می کند. این نوع شیشه‌های مقاوم در برابر گلوله برای موقعیت‌هایی که پرتابه‌ها گلوله، شیشه‌ را می‌شکنند بسیار مناسب است و می‌تواند در برابر چند گلوله 9 میلی‌متری نیز  شما را محافظت کند.

یکی دیگر از اشکال رایج شیشه های مقاوم در برابر گلوله، پلی کربنات مقاوم در برابر گلوله است. این شیشه مقاوم در برابر گلوله با لایه بندی پلی کربنات با لایه های پلی اورتان در بین آن ساخته شده است. ورقه ای از شیشه مقاوم در برابر گلوله مبتنی بر پلی کربنات می تواند سه سطح محافظت در برابر گلوله های 9 میلی متری را نیز فراهم کند.

نکات پایانی

همانطور که قبلا ذکر شد، شیشه های مقاوم در برابر گلوله معمولا از لایه های پلاستیکی متناوب برای جذب نیروی ضربه استفاده می کنند. اول، گلوله معمولاً اولین لایه مواد را سوراخ می کند. با این حال، لایه بعدی پلاستیک پلی کربنات مقاومت بسیار بیشتری ایجاد می‌کند و انرژی گلوله در اثر ضربه تلف می‌شود. اگر هنوز نیروی کافی توسط گلوله اعمال شود، گلوله لایه بعدی مواد را سوراخ می کند.

این فرآیند تا زمانی ادامه می یابد که یا یک لایه پلاستیک گلوله را متوقف کند، یا تا زمانی که گلوله از مانع بیرون بیاید با انرژی بسیار کمتری که آن را به جلو می راند. در این مرحله، حتی اگر گلوله شیشه مقاوم در برابر گلوله را سوراخ کند، سرعت آن به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد و از شیشه‌های طرف مقابل محافظت می‌کند.

از اینکه تا انتهای  این مقاله با پنجره آنلاین همراه بودید از شما سپاسگذاریم. از شما دعوت میکنیم از مقاله  شیشه هوشمند چیست؟  و  شیشه نورگیر چیست؟ (skylight glass) دیدن فرمایید.

“زكات علم، آموختن آن به ديگران است.
استفاده از مقالات با ذکر نام پنجره آنلاین بلامانع است”

منابع و ماخذ : What is Bulletproof Glass and How Does it Work

نویسنده : سید سامان سیاح
به این مقاله امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *