مقالات

انواع شیشه و کاربرد های آن

انواع شیشه و کاربرد های آن

در این مقاله به انواع شیشه و کاربرد های آن از جمله شیشه شناور(float glass) ، شیشه لمینت (Laminated Glass) ، شیشه سکوریت شده یا سخت شده(Tempered or Toughened glass) و  تقویت شیمیایی انواع شیشه خواهیم پرداخت. از اینکه پنجره آنلاین را برای خواندن این مطلب انتخاب کردید از شما سپاسگذاریم.

انواع شیشه و کاربرد های آن

بیش از 5500 سال از زمان کشف شیشه در تمدن های اولیه میگذرد. اصطلاح “شیشه” تا زمانی که امپراتوری روم تکنیک های شیشه سازی را توسعه داد و به کمال رساند، از آن استفاده نمی شد. از زمان ایجاد کارخانه های معتبر شیشه سازی در حدود سال های 1665، که در آن زمان به خاطر تالار معروف آینه در کاخ ورسای لویی چهاردهم شناخته می شد، ترکیب و شکل شیشه بهبود یافته است تا به نیازهای مختلف بازار پاسخ دهد.در این مقاله به انواع شیشه که کاربرد های وسیعی در صنایع مختلف امروزی دارد پرداخته ایم.

شیشه شناور(float glass)

شیشه شناور یا تخت مورد استفاده برای کاربردهای ساختمان و خودرو (حمل و نقل) به لطف فرآیندی به نام شیشه شناور ساخته می شود.این شامل ذوب مواد خام: سیلیس، آهک، سودا، اکسید/آلومینیا/منیزیا و بازیافت شیشه (کولت) در دمای بسیار بالا از 1000 درجه تا 2000 درجه میشود. سپس مخزن را روی قالب حلبی ریخته می شود. مخزنی که چگالی کمتری نسبت به قلع دارد روی آن شناور می شود و یک روبان را تشکیل می دهد.شیشه به‌دست‌آمده کاملاً مسطح شده با ضخامت مناسب است، روبان شیشه‌ای در شیشه‌های بزرگ 6000×3210 میلی‌متر بریده شده و آماده تبدیل شدن به اشکال در اندازه های مختلف است.

شیشه لمینت (Laminated Glass)

شیشه لمینت نوعی شیشه ایمنی است که شامل دو یا تعداد بیشتری از لایه های شیشه همراه با لایه های طلق PVB ( پلی وینیل بوتیرات ) طی یک فرآیند ترکیبی فشار و دما بوجود می آید. وجود طلق های PVB در میان دو لایه شیشه باعث می شود که شیشه پس از شکستن فرو نریزد و ذرات شیشه خرد شده بصورت چسبنده به طلق نگهداشته شده و از جدا شدن و پخش شدن آنها در محیط جلوگیری شود.

به همین جهت استفاده از شیشه های لمینتدرساختمانهای مرتفع در جلوگیری از خطرات ناشی از حوادث طبیعی مثل زلزله و آتش سوزی که باعث فرو ریختن شیشه های معمولی و سکوریت می شود بسیار موثر است .همچنین یکی از مزیت های شیشه های لمینت این است که می توان چندین نوع شیشه را به صورت همزمان در لایه های مختلف آن بکار برد و کارآیی شیشه ها را افزایش داد. از مزیت های دیگر شیشه لمینت میتوان به موارد فوق اشاره کرد :

• ایمنی و امنیت

• قابل تعمیر در صورت ترک (نه در قسمت راننده)

• دارای محافظ اشعه فرابنفش

• مقاومت در برابر فشار قوی

• ایده آل برای افزودن عایق حرارتی و صوتی

شیشه سکوریت شده یا سخت شده(Tempered or Toughened glass)

شیشه سکوریت شده یا سخت شده یک شیشه ایمن است که در یک فرآیند حرارتی کنترل شده برای افزایش استحکام آن در مقایسه با شیشه معمولی (6 برابر بیشتر) پردازش می شود. پس از فرآیند حرارتی، سطوح بیرونی تحت فشار قرار می گیرند و سطوح داخلی تحت کشش قرار می گیرند. علاوه بر این، این امر خطر آسیب را کاهش می دهد زیرا شیشه هنگام ضربه و شکسته شدن به جای قطعات تیز و ناهموار به قطعات کوچک و دایره ای تبدیل می شود. مزایا :
• سخت تر از شیشه معمولی
• مقاومت در برابر حرارت
• ضد خش
• پاک شوندگی راحت

تقویت شیمیایی انواع شیشه

تقویت شیمیایی یک فناوری است که شامل تقویت شیشه توسط یک فرآیند شیمیایی است. سپس شیشه برای استفاده نهایی باید لمینت شود. چگونه این فرآیند رخ میدهد؟ شیشه در حمام های همجوشی نمک غوطه ور می شود و در دمای بالای 400 درجه سانتی گراد، تبادل شیمیایی بین نمک های KNO و NO صورت می گیرد. بنابراین سطوح بیرونی شیشه را فشرده می‌کند و آن را در برابر استرس مکانیکی یا اختلاف دما بین لبه‌ها و مرکز شیشه مقاوم‌تر می‌کند.

از اینکه تا انتهای این مقاله با پنجره آنلاین همراه بودید از شما سپاسگذاریم از شما دعوت میکنیم از مقالات  شیشه خم چیست؟ (10 مدل پرکاربرد آن) و        دیدن فرمایید.

“زكات علم، آموختن آن به ديگران است.

استفاده از مقالات با ذکر نام پنجره آنلاین بلامانع است.”

منبع و ماخذ : Saint-Gobain’s introduction to glazing know-how

نویسنده : سید سامان سیاح
به این مقاله امتیاز دهید

یک نظر در “انواع شیشه و کاربرد های آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *