مقالات

شیشه هوشمند چیست؟

شیشه هوشمند چیست؟ در این مطلب به شما میگوییم شیشه هوشمند چیست؟ و به انواع شیشه هوشمند میپردازیم و کاربردهای شیشه هوشمند بررسی میکنیم. از اینکه پنجره آنلاین را برای خواندن این مطلب انتخاب کردید از شما سپاسگذاریم.

فناوری شیشه‌ هوشمند مفهومی نسبتاً جدید در دکوراسیون و معماری خانه است، اما در سال‌های اخیر جهان را تحت تأثیر قرار داده است. اگر قصد دارید خانه یا محل کار خود را با شیشه های هوشمند تجهیز کنید، ابتدا باید در مورد آنها بیشتر بدانید، در اینجا یک راهنمای کوچک وجود دارد که به شما کمک می کند.

شیشه هوشمند چیست؟ (به انگلیسی : smart glass)

شیشه هوشمند (smart glass) یا شیشه قابل تعویض، نوعی شیشه است که خواص انتقال نور آن را می توان با اعمال برق، گرما یا نور بر روی آن کنترل کرد. شیشه های هوشمند با قرار دادن یک قطعه الکتریکی (در مدار خود) یا یک پنل سوییچ قابل تعویض بین دو لایه شیشه ساخته می شوند.

 

انواع شیشه هوشمند

دو نوع اصلی شیشه های هوشمند در بازار موجود است: شیشه های هوشمند فعال و غیرفعال. شیشه های هوشمند فعال برای تغییر ظاهر نیاز به شارژ الکتریکی دارند در حالی که شیشه های هوشمند غیرفعال برای تغییر ظاهر نیازی به شارژ ندارند. اگرچه در دو نوع زیر شیشه هوشمند قرار می گیرند، اصطلاح شیشه هوشمند عمدتاً به فناوری شیشه هوشمند فعال اشاره دارد که از برق برای تغییر ظاهر یا عملکرد شیشه استفاده می کند. رایج ترین شیشه های هوشمند فعال عبارتند از:

الکتروکرومیک

شیشه های الکتروکرومیک (Electrochromic glass) برای تغییر شفافیت خود به جریان برق نیاز دارند و در نتیجه گرما و نور عبوری را کنترل می کنند. هنگامی که شیشه تغییر شفافیت می دهد، برای نگهداری آن نیازی به برق نیست.

از شما دعوت میکنیم حتوای مربوط به دستگاه سی ان سی cnc چیست؟  را نیز مطالعه بفرمایید.

کریستال مایع پراکنده پلیمری

در شیشه‌ های کریستال مایع پراکنده پلیمری، زمانی که الکتریسیته وارد نمی‌شود، کریستال‌های مایع به‌طور تصادفی، نوری را که روی آن‌ها می‌تابد پخش می‌کنند. هنگامی که الکتریسیته به شیشه وارد می شود، کریستال های مایع به درستی خود را تراز می کنند و به نور اجازه عبور می دهند.

دستگاه ذرات معلق

دستگاه‌های ذرات معلق از ذرات نانومقیاس معلق در مایع برای مسدود کردن تابش نور استفاده می‌کنند. هنگامی که هیچ ولتاژی اعمال نمی شود، ذرات به طور تصادفی مرتب می شوند تا نور را مسدود و جذب کنند. پس از اعمال ولتاژ، ذرات شروع به تراز شدن می کنند و به نور اجازه عبور می دهند.

میکرو بلیندز

میکرو بلیندزها بسته به ولتاژ اعمال شده به آن، میزان عبور نور از خود را کنترل می کنند. آنها به منبع برق دائمی نیاز دارند تا نور ورودی را مسدود کنند، پس از قطع شدن جریان برق، شیشه شفاف می شود و اجازه عبور نور را می دهد.

کاربردهای شیشه هوشمند

شیشه‌های هوشمند کاربردهای متعددی دارند، اما در اینجا برخی از محبوب‌ترین کاربردها در بخش طراحی خانه و دفتر آورده شده است :

دیوارها و پارتیشن

دیوارها و پارتیشن ها از شیشه های هوشمند ساخته شده اند که بسته به حرکت سوئیچ مات یا شفاف می شوند.

نورگیر

نورگیرهای خود را به شیشه هوشمند مجهز کنید و نور ورودی به داخل را برای حفظ حریم خصوصی بیشتر و همچنین محافظت از مبلمان خود در برابر اشعه های مضر UV خورشید کنترل کنید.

 پنجره ها

  شیشه های هوشمند ، انواع پرده‌ها را منسوخ کرده‌ است، با فشار دادن یک دکمه مات می‌شوند و باعث افزایش حریم خصوصی و همچنین کاهش تابش نور خورشید می‌شوند.

تابش زیاد نور را کاهش می دهد

یکی از مزایای اصلی استفاده از فناوری شیشه هوشمند، توانایی آن در کاهش تابش نور خورشید با تغییر حالت شفاف به مات تنها با فشار یک دکمه است.

اشعه های مضر UV را مسدود می کند

شیشه هوشمند اشعه های مضر UV خورشید را مسدود می کند و در نتیجه نه تنها از پوست شما محافظت می کند بلکه از تغییر رنگ مبلمان و پارچه نزدیک پنجره ها نیز جلوگیری می کند.

افزایش حریم خصوصی

خاصیت مات شدن شیشه هوشمند تعویض تقریباً بلافاصله آن را به انتخاب خوبی برای مکان هایی که نیاز به حفظ حریم خصوصی دارند مانند سالن کنفرانس، اتاق خواب و غیره تبدیل می کند. در توکیو، برخی از توالت ها با درها و دیوارهای شیشه ای هوشمند وجود دارند که هنگام استفاده از توالت، مات می شوند.

زیبایی شناسی بهتر

با تجهیز دفتر خود به شیشه های هوشمند نه تنها زیبایی دفتر را بهبود می بخشید، بلکه محیطی مثبت را در دفتر خود ایجاد می کنید که به نوبه خود به ارتقای روحیه مشتری و همچنین کارمندان کمک می کند.

پس از مطالعه این مقاله، اکنون آماده اید تا خانه یا محل کار خود را به شیشه های هوشمند مجهز کرده و از مزایای آن بهره مند شوید.

از شما دعوت میکنیم مطالب مرتبط با این محتوا تحت عنوان  شیشه نورگیر چیست؟ (skylight glass) را نیز مطالعه بفرمایید.

از اینکه تا انتهای این مطلب با پنجره آنلاین همراه بودید از شما سپاسگذاریم. از شما دعوت میکنیم از دیگر مقالات پنجره آنلاین دیدن فرمایید.

 

” زكات علم، آموختن آن به ديگران است
استفاده از مقالات با ذکر نام پنجره آنلاین بلامانع است”

 

منبع : The Next Generation Glass Technology

نویسنده : سید سامان سیاح
به این مقاله امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *