مقالات

دستگاه سی ان سی cnc چیست؟

دستگاه سی ان سی cnc چیست؟ در این مقاله به معرفی دستگاه سی ان سی ، نحوه کارکرد و انواع آن میپردازیم امیدواریم از خواندن این مقاله لذت ببرید

 دستگاه سی ان سی مخفف Computer numerical control است و این ماشین ها نقش مهمی در صنعت تولید دارند. این ماشین های پیچیده توسط یک کامپیوتر کنترل می شوند و سطحی از کارایی، دقت و سازگاری را ارائه می دهند که دستیابی به آن از طریق یک فرآیند دستی غیرممکن است.

دستگاه سی ان سی cnc چیست؟

عملیاتی که سال ها پیش غیرممکن بود، اکنون به لطف ماشینکاری CNC آسان است. همانطور که دستگاه های CNC می توانند قطعات مختلفی را بسازند، انواع مختلفی از دستگاه های CNC نیز برای انجام این کار استفاده می شود. هر دستگاه از نظر ساخت، نحوه عملکرد و انواع محصولاتی که می توانند بسازند متفاوت است.

معنی CNC را می توان به عنوان فرآیندی تعریف کرد که در آن نرم افزار کامپیوتری از پیش برنامه ریزی شده حرکت ماشین آلات و ابزار کارخانه را دیکته می کند. در نتیجه تولیدکنندگان می توانند قطعات را در زمان کمتری تولید کنند، ضایعات را کاهش دهند و خطر خطای انسانی را از بین ببرند.

این فرآیند تولید برای کنترل طیف گسترده ای از ماشین آلات پیچیده استفاده می شود که در این مقاله مورد بحث قرار خواهد گرفت. اساساً، ماشینکاری CNC این امکان را فراهم می کند که برش سه بعدی با پیروی از یک سری دستورات انجام شود.

انواع ماشین های CNC

 

دستگاه فرز CNC چیست ؟

یکی از رایج ترین انواع ماشین های CNC، دستگاه فرز (Lathe) CNC است که از کنترل های کامپیوتری برای برش مواد مختلف استفاده می کند. این مدل دستگاه می تواند برنامه های خاصی از اعداد و حروف را به منظور حرکت دوک به روش های مختلف ترجمه کند.

بسیاری از کارخانه ها از آنچه به عنوان G-code شناخته می شود استفاده می کنند، که همانطور که گفته شد، یک زبان برنامه نویسی استاندارد است که توسط اکثر ماشین های CNC شناخته شده است. یک فرز CNC می تواند طیف گسترده ای از عملکردها، مانند فرز صورت، فرز شانه ای، ضربه زدن، سوراخ کردن و چرخش را داشته باشد.

اکثر فرزهای CNC در پیکربندی های سه تا شش محوره تولید می شوند.فرز CNC در مقایسه با سایر ابزارها بسیار بزرگ است و می تواند بسیار گران باشد. برخی از تولیدکنندگان دستگاه فرز CNC عبارتند از Okuma، HAAS و DMG Mori.

مخاطب گرامی اگر قصد خرید دستگاه فرز یا برش یو پی وی سی را دارید میتوانید از فروشگاه پنجره آنلاین و دستگاه فرز مولیون دوتیغه آسانسوری اتوماتیک ، دستگاه فرز مولیون تک تیغه نیز دیدن کنید.

دستگاه تراش CNC چیست؟

دستگاه تراش CNC وظیفه برش قطعات کار را هنگام چرخاندن آنها دارد. تراش های CNC با استفاده از ابزارهای مختلف می توانند برش های دقیق را به سرعت انجام دهند. این ماشین های CNC در دقتی که ارائه می دهند در مقایسه با ماشین های تراش دستی بسیار موثر هستند. آنها اغلب دارای محورهای کمتری نسبت به ماشین های فرز CNC هستند و بنابراین اندازه کوچکتر و فشرده تر هستند. تراش‌های CNC دارای کنترل‌هایی مشابه با دستگاه‌های CNC هستند و می‌توانند هم G-code و هم سایر زبان‌های برنامه‌نویسی اختصاصی را بخوانند. برخی از رایج ترین تولید کنندگان ماشین تراش CNC عبارتند از HAAS، Mori Seiki و Okuma. چارچوب تراش های CNC مشابه تراش های دستی است.

روتر CNC چیست؟

روتر (router) CNC دستگاهی است که بسیار شبیه به روتر دستی معمولی است که برای برش مواد مختلف استفاده می شود. این نوع دستگاه CNC می تواند به برش فولاد، چوب، آلومینیوم، کامپوزیت، پلاستیک و فوم کمک کند.

روتر CNC مشابه آسیاب CNC است. این دستگاه دارای قابلیت استفاده از کنترل عددی کامپیوتری برای مسیریابی مسیرهای ابزار است که دستگاه را قادر به عملکرد می کند. روترهای CNC با تولید اقلام مختلف در زمان بسیار کمتری نسبت به سایر ماشین ها، ضایعات را کاهش داده و بهره وری را افزایش می دهند.

اکثر روترها می توانند بر روی یک ماده خاص در هر سه بعد کار کنند و برای پروژه های کوچکتر و ایجاد نمونه های اولیه و طرح های پیچیده عالی هستند. همچنین می توان روترهای موجود در بازار شامل روتر سه محور، چهار محور، پنج محور و شش محور میشود.

دستگاه تخلیه الکتریکی CNC

دستگاه تخلیه الکتریکی، یا به اختصار EDM، شامل ایجاد یک شکل خاص در یک ماده خاص با استفاده از تخلیه الکتریکی یا جرقه است. در این فرآیند، مواد از یک قطعه کار خاص توسط یک سری تخلیه الکتریکی مکرر بین دو الکترود حذف می شود. این الکترودها توسط یک سیال دی الکتریک جدا می شوند که اغلب ولتاژ الکتریکی دریافت می کند. در این دستگاه، مواد بین دو الکترود قرار می‌گیرند و سپس دستگاه محاسبه می‌کند تا میزان تخلیه الکتریکی مورد نیاز هر الکترود برای تولید را مشاهده کند.

 

 

منابع و مواخذ دستگاه سی ان سی cnc چیست؟:

What Is 6 of the Most Common CNC Machines

The 5 Most Common Types of Precision CNC Machining

?What is CNC Technology

?What Is CNC Machining Five Most Common CNC Machines

به این مقاله امتیاز دهید

یک نظر در “دستگاه سی ان سی cnc چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *