مقالات

تست مقاومت انواع شیشه – 4 روش ویژه آن

در این مقاله تخصصی به 4 روش تست مقاومت انواع شیشه شامل تست مقاومت ، الزامات تست استاندارد ، تست مقاومت اسیدی ، تست اسپری نمک خنثی ، تست مقاومت در برابر سایش میپردازیم. از اینکه پنجره آنلاین را برای خواندن این مطلب انتخاب کردید. از شما سپاسگذاریم.

4 روش تست مقاومت انواع شیشه

شیشه های مورد استفاده امروزی در صنعت ساختمان معمولا دارای یک روکش حاوی اکسیدهای فلزی است که به شکل پودر بر روی آن پاشیده می شود که ویژگی های انتقال نور، انعکاس و جذب شیشه را تغییر می دهد. شیشه روکش شده دارای عناصر مقاوم و پایدار برای عملکرد مناسب در برابر گرما و جذابیت بصری است. شیشه های روکش دار برای نمای بیرونی ساختمان های تجاری و غیرتجاری باید شرایط تست ذکر شده در این مقاله را پشت سربگذارند تا مجوز استفاده در نمای ساختمان را برآورد کند.

فاکتورهای عملکرد و جزئیات طیفی شیشه پوشش داده شده باید با استفاده از تجهیزات اندازه گیری پذیرفته شده استاندارد تعیین شود. اندازه دقیق با توجه به نوع تجهیزات اندازه گیری مورد استفاده تعیین می شود. ضریب عبور نمونه اندازه گیری باید با استفاده از نور معمولی در طول موج های زیر اندازه گیری شود:

550 میکرومتر (طول موج برای عبور نور و خورشید)

900 میکرومتر (طول موج برای عبور خورشید)

اندازه گیری انعکاس R باید در 8 میکرومتر با استفاده از تابش با تابش تقریباً معمولی برای شیشه با پوشش انتشار کم انجام شود.

تست مقاومت

شیشه پوشش داده شده در یک اتمسفر اشباع شده از آب در دمای ثابت قرار می گیرد. نمونه ها در معرض تراکم قرار می گیرند که ممکن است منجر به تخریب سطح شود . دستگاه تست باید دارای چهار قطعه تست باشد و مواد مورد استفاده برای دیوارهای داخلی باید در برابر خوردگی مقاوم بوده و بر روی قطعات آزمایش تاثیری نداشته باشد.

1 . مخزن آب باید با آب غیر معدنی، دارای رسانایی کمتر از 30 cm و pH بالاتر از 5 پر شود. دمای داخلی مخزن باید با استفاده از ترموکوپل مرجع که دمای قطعه شیشه مرجع را در 1.5 ± 40 درجه سانتیگراد نگه می دارد، کنترل شود.

2 . مخزن آزمایش باید در اتاقی با دمای محیط 3 ± 23 درجه سانتیگراد باشد. باید دقت شود که مخزن در معرض فشار گرد و غبار، رطوبت و نور خورشید نباشد.

3 . دمای مرجع باید ظرف 2 ساعت پس از شروع گرمایش به دست آید. بر روی قطعات شیشه باید چگالش ایجاد شود. آزمون بدون وقفه برای مدت زمان مورد نیاز ادامه می یابد و هم دمای مرجع داخلی و هم دمای هوای خارجی باید مرتباً بررسی شوند.

الزامات تست استاندارد

• خطای اندازه بیش از 3 میلی متر طول نباشد .
• حداکثر یک خطای اندازه بین 2 تا 3 میلی متر طول باشد.
• حداکثر پنج خطای اندازه بین 1 تا 2 میلی متر طول باشد.
• عدم ایجاد لکه روی پوشش، خراشیدگی یا خوشه های سوراخ های بیش از 1 میلی متر.
• در مقایسه با نمونه آزمایش مرجع، هیچ تغییر رنگ قابل توجهی در بازتاب و انتقال وجود نداشته باشد. مشاهدات تست باید ظرف 20 ثانیه انجام شود.
• عبور اندازه گیری شده در nm 550 (نانومتر) و nm 900(نانومتر) باید از مقدار اندازه گیری شده مربوطه در مورد آزمایش مرجع تا 0.03 متفاوت باشد.

تست مقاومت اسیدی

این آزمایش شامل قرار دادن شیشه پوشش داده شده در یک اتمسفر اشباع از دی اکسید گوگرد در دمای ثابت است. نمونه ها باید چگالشی داشته باشند که به طور مداوم روی آنها شکل می گیرد. این تراکم همراه با مقدار دی اکسید گوگرد است که ممکن است باعث تخریب سطح شود.

نحوه تست

1 . محفظه تست باید حاوی 2 لیتر آب غیر معدنی با رسانایی کمتر از 30 cm باشد .

2 . هنگامی که محفظه بسته می شود، 0.2 لیتر SO2 باید اضافه شود و سیستم گرمایش روشن شود.

3 . این آزمون شامل تکرار چرخه های 24 ساعته است. هر چرخه شامل تغیر از دمای بالا دوره پر تراکم به دمای محیط بدون  تراکم است. دما باید در کمتر از 1.5 ساعت به 40 ± 1.5 درجه سانتیگراد افزایش یابد.

4 . در طول 6.5 ساعت بعدی، قطعات آزمایشی باید در معرض تراکم در اتمسفر SO2 قرار گیرند.

تست اسپری نمک خنثی

این آزمایش شامل قرار دادن شیشه پوشش داده شده در یک جو خنثی و آب شور در دمای ثابت است. این اسپری آب نمک است که ممکن است باعث تخریب سطح شود.

نحوه تست

1 . کابین آزمایش باید حداقل 24 ساعت قبل از قرار دادن قطعات آزمایش در آن آماده شده و کار کند.

2 . محلول نمک خنثی با حل کردن سدیم کلراید در آب غیر معدنی با رسانایی کمتر از 30 cm برای تولید غلظت 5 ± 50 گرم در لیتر در دمای 2 ± 25 درجه سانتی گراد ساخته می شود.

3 . هوای فشرده عرضه شده به نازل اسپری باید از یک فیلتر عبور داده شود تا تمام آثار جامد یا روغن از بین برود و باید در فشار مطلق 70 کیلو پاسکال تا 170 کیلو پاسکال از طریق یک اشباع کننده در دمای 1.5 ± 40 درجه سانتیگراد باشد.

4 . نازل اسپری باید از مواد بی اثر با بافل ساخته شود تا از تاثیر مستقیم اسپری بر روی قطعات آزمایش جلوگیری شود.

تست مقاومت در برابر سایش

این آزمایش شامل قرار دادن سطح پوشش داده شده شیشه پوشش داده شده در معرض مالش با یک پد نمدی در شرایط خشک است. این نوع پد، بارگذاری آن و تعداد ضربه هایی است که ممکن است باعث تخریب سطح شود.

از اینکه تا انتهای این مطلب با پنجره آنلاین همراه بودید از شما سپاسگذاریم. از شما دعوت میکنیم از دیگر مقالات پنجره آنلاین و شیشه هوشمند چیست؟ و شیشه نورگیر چیست؟ (skylight glass) نیز دیدن فرمایید.

” زكات علم، آموختن آن به ديگران است
استفاده از مقالات با ذکر نام پنجره آنلاین بلامانع است”

منبع و ماخذ : Coated glass

نویسنده : سید سامان سیاح
به این مقاله امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *