مقالات

روش های تولید قوطی پروفیل فولادی

روش های تولید قوطی پروفیل فولادی

در این مقاله تخصصی به روش های تولید قوطی پروفیل فولادی خواهیم پرداخت و همچنین مواردی از جمله پروفیل چیست و چه کاربردی دارد؟ ، پروفیل فولادی چه کاربردی دارد؟ ، فرآیند تولید غیرمستقیم پروفیل ، تولید پروفیل به روش مستقیم ، مواد اولیه ، تبدیل قرقره به ورق مسطح ، برش نوار ، فرم دادن ، جوش کاری را مورد بررسی قرار میدهیم.

روش های تولید قوطی پروفیل فولادی

قوطی پروفیل یکی از محصولات پروفیلی است که درانواع مختلفی تولید میشود. یکی از دلایل بالا بودن تنوع قوطی پروفیل روش های تولید متفاوت است. آگاهی از روش تولید، یکی از ضروریات در و مقاطع فولادی به شمار می‌رود که به شما کمک می‌کند تا کیفیت محصول مورد نظرتان را پیش از خرید، بسنجید.

پروفیل چیست و چه کاربردی دارد؟

در وبسایت پنجره آنلاین سلسله مقالاتی درباره پروفیل منتشر شده است اما به طور خلاصه در بازار آهن‌آلات، واژه پروفیل به هر نوع قوطی فلزی از تیرآهن گرفته تا لوله و میلگرد، اطلاق میشود اما به صورت عام، پروفیل به مقطعی فولادی گفته می‌شود که با استفاده از ورق سیاه و برش زدن آن ساخته می‌شود و از آن‌ها در ساخت سازه فلزی و درب و پنجره استفاده می‌کنند.

پروفیل فولادی چه کاربردی دارد؟

بیتشرین کاربرد پروفیل در ساخت و ساز فلزی و به‌عنوان تیر در بخش‌هایی است که بار زیادی بر روی آن‌ وارد نمی‌شود. به‌جز سازه اصلی، انواع قوطی پروفیل در ساخت نرده ، پله، درب و پنجره به کار می‌رود. همچنین کاربرد پروفیل در محیط مدرن شهری نیز قابل مشاهده است. پروفیل به دو روش مستقیم و غیر مستقیم تولید میشود که در ادامه به فرآیند تولید، مزایا و معایب آن أشاره میکنیم.

فرآیند تولید غیرمستقیم پروفیل

در تولید غیرمستقیم پروفیل، نوار به یکی از سه روش فرم دهی لبه‌ دار، فرم دهی مرکزی و فرم ‌دهی از طریق شعاع ورق به لوله تبدیل می‌شود . این روش On Line نام دارد. در این روش با تولید یک لوله با عوض کردن چندین قالب در قسمت سایزینگ می‌توانیم چندین نوع پروفیل تولید کنیم. این روش نسبت به روش تولید مستقیم پروفیل در خط جوش، انحنای سطحی و اندازه اضلاع دقت پایین‌تری دارد.

تولید پروفیل به روش مستقیم

فرایند تولید انواع پروفیل به باز یا بسته بودن سطح انتهایی و جنس فلز بستگی دارد. از آنجایی که ملاک در این مقاله پروفیل فولادی است، ما برای شما فرایند تولید این نوع پروفیل را به روش مستقیم و غیرمستقیم، توضیح می‌دهیم. بیشتر بخش‌های فرایند تولید پروفیل شبیه به یکدیگر است و تنها تفاوت، فرایند جوشکاری فلزاست که تنها روی پروفیل‌های بسته اعمال می‌شود.

مواد اولیه

همان‌طور که در بخش قبل مطالعه کردید، قوطی پروفیل با استفاده از ورق سیاه ساخته می‌شود. کارخانه‌های تولیدکننده لوله و پروفیل در ایران، معمولاً ورق سیاه موردنیاز خود را از کارخانه‌های فولاد مبارکه سپاهان، نورد فولاد گیلان یا کاویان اهواز تأمین می‌کنند که دقت ابعادی و ضخامت قوطی پروفیل ساخته شده از ورق سیاه مبارکه، نسبت به سایر ورق‌ها بیشتر است. تمامی این ورق‌ها پیش از ورود به خط تولید، تحت آزمون‌های مکانیکی و شیمیایی قرار می‌گیرند تا استحکام و کیفیت آن‌ها تائید شود.

تبدیل قرقره به ورق مسطح

از آن جایی که برای تولید پروفیل، ورق سیاه باید به صورت نوار بریده شود، قرقره های ورق سیاه باید به صورت مسطح دربیاید تا بتوان آن‌ها را روی خط تولید قرار دارد. به همین منظور، از چند غلتک برای باز کردن این قرقره و ایجاد کشش اولیه در آن‌ها، در خط تولید استفاده می‌کنند. پس از باز کردن قرقره، عملیات اسید شویی و پلیسه زدایی روی ورق انجام می‌شود.

برش نوار

در این مرحله، ورق سیاه اسید شویی شده، توسط چند قیچی برش بزرگ و در عرض‌های مشخص، برش می‌خورند تا به صورت نواری در بیایند. عرض این نوارها، برابر با محیط نهایی پروفیل تولیدشده است.

جوش کاری

در این مرحله، درزی که در اثر نزدیک شدن لبه‌های ورق به یکدیگر ایجادشده را جوشکاری می‌کنند تا قوطی ساخته شده و مقاومت لازم را در برابر فشارهای وارده، کسب کند. پس از این مرحله و برش طولی قوطی‌ها، تست‌های جوشکاری و سنجش خواص ، روی آن‌ها انجام می‌شود.

از اینکه تا انتهای ای مقاله با پنجره آنلاین همراه بودید سپاسگذاریم. از شما دعوت میکنیم از دیگر مقالات وبسایت مانند پروفیل بازسازی پنجره های دوجداره و موارد مصرف پروفیل ها دیدن فرمایید.

“زكات علم، آموختن آن به ديگران است.
استفاده از مقالات با ذکر نام پنجره آنلاین بلامانع است.”

 

منبع : ?Which Wuppermann products are used for profile production

نویسنده : سید سامان سیاح
به این مقاله امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *