مقالات

پنجره ترانسوم چیست؟

پنجره ترانسوم چیست؟

در این مقاله قصد داریم به توضیح دهیم پنجره ترانسوم چیست؟ و موضوعاتی مانند محل قرارگیری پنجره های ترانسوم ، مزایای پنجره های ترانسوم چیست؟ ، آیا پنجره های ترانسوم باز می شوند؟ را نیز مورد بررسی قرار خواهیم داد. از اینکه پنجره آنلاین را برای خواندن این مقاله انتخاب کردید سپاسگذاریم.

پنجره ترانسوم چیست؟

پنجره‌ های ترانسوم پنجره‌های کوچکی هستند که در بالای پنجره یا گذرگاه درب (معروف به پرتو بالایی آن‌ها) قرار می‌گیرند که از این رو پنجره ترانسوم نامیده می‌شوند.

پنجره های ترانسوم تاریخچه ای طولانی در معماری دارند و قدمت آنها به روم باستان می رسد، جایی که برای تهویه در حمام ها و ساختمان های عمومی باز می شدند. در قرون وسطی آنها در کلیساها و کلیساهای جامع محبوب بودند که اغلب دارای طرح های شیشه ای رنگارنگ پیچیده بودند. در دوران رنسانس، پنجره های ترانسوم در معماری داخلی رایج تر شد.

اخیراً بسیاری از معماری‌های تجاری قرن نوزدهمی دارای پنجره‌های پشتی برای تهویه ساختمان‌های عمومی مانند بانک‌ها و ادارات بودند. آنها اغلب در بالا یا پایین لولا باز می‌شوند و می‌توان آن‌ها را با یک بازوی قطب بلند کار کرد.

با اختراع سیستم های کولرگازی پنجره های ترانسوم برای اهداف عملی رو به زوال گذاشتند. با این حال، در سال‌های اخیر توجه دوباره به پنجره‌های پشتی به عنوان یک ویژگی طراحی در معماری معاصر افزایش یافته است. برخی از معماران از پنجره‌های ترانسوم مهر و موم شده و قابل اجرا به عنوان راهی برای وارد کردن نور طبیعی بیشتر، افزایش تهویه و افزودن جذابیت بصری به فضا، در طرح‌های خود استفاده می‌کنند.

مخاطب گرامی در صورت علاقه به موضوع این مقاله میتوانید از دیگر مقالات مهم پنجره آنلاین مانند پنجره دوجدراه در کرج-معتبرترین برند ها کدامند؟ و شیشه Low-E چیست؟ نیز دیدن فرمایید.

محل قرارگیری پنجره های ترانسوم

پنجره های ترانسوم می توانند به هر جای خانه شما بروند در طراحی ساختمان‌های معاصر می‌توانید پنجره‌های ترانسمی را در مکان‌های سنتی ، بالای درها و پنجره‌های جلویی  پیدا کنید اما می‌توانید آنها را نیز در مکان های دیگر خانه نیز پیدا کنید.

حمام : پنجره های تراشه ای را می توان در بسیاری از حمام های مدرن، به ویژه در دوش ها یافت. اندازه، قرارگیری بلندتر و گزینه‌های شیشه‌ای آن‌ها اجازه هجوم نور طبیعی را بدون به خطر انداختن حریم خصوصی می‌دهد.

دربهای راهرو : خانه‌های تیره‌تر می‌توانند از پنجره های ترانسوم برای ایجاد احساس بازتر و اتصال اتاق‌ها استفاده کنند.

اتاق‌های آفتاب‌گیر : اتاق‌های آفتاب‌گیر عمدتاً از پنجره‌های بزرگ‌تر استفاده می‌کنند اما پنجره‌های پشتی می‌توانند کیفیتی زیبا و منحصر به فرد را به دیوارهای یکنواخت پنجره‌ها اضافه کنند.

آشپزخانه ها : آشپزخانه ها اغلب با تعادل بین نور، دهانه های قابل دسترس و فضای محدود دیوار دست و پنجه نرم می کنند. طراحی مناسب پنجره ترانسوم می تواند آشپزخانه ای را که به دنبال پنجره ای جذاب اما محجوب است متحول کند.

مزایای پنجره های ترانسوم چیست؟

پنجره‌ ترانسوم ممکن است کوچک و بی‌اهمیت به نظر برسند اما می‌توانند نقش مهمی در روشن‌تر کردن و غنی‌تر کردن زیبایی‌شناسی کلی خانه شما داشته باشند.

این پنجره‌های منحصربه‌فرد برای تامین نور طبیعی یک اتاق بدون به خطر انداختن حریم خصوصی عالی هستند، زیرا اغلب کوچک هستند و در بالا قرار می‌گیرند. این به ویژه در حمام ها و دوش ها که در آن پنجره های باز ممکن است فروتنی را به خطر بیندازند مفید است.

علاوه بر این اگر پنجره‌های بازشو داخلی را نصب کنید می‌توانید جریان هوا را بین اتاق‌ها تنظیم کنید و در عین حال می‌توانید درها را ببندید و از فضای خود در برابر حیوانات خانگی، بچه‌ها یا مهمانان سرگردان محافظت کنید.

در نهایت پنجره های ترانسوم یک گزینه عالی برای بازسازی خانه با قیمت مقرون به صرفه هستند. اگر می خواهید یک درگاه یا فضای پنجره را زیبا کنید و نمی توانید یک پروژه گران قیمت را بپردازید اضافه کردن یک پنجره ترانسوم یک ارتقاء زیبا و کاربردی با کسری از هزینه است.

آیا پنجره های ترانسوم باز می شوند؟

امروزه معمولاً پنجره های ترانسوم باز نمی شوند. در حالی که پنجره‌های گذرگاهی تاریخی قبل از اختراع تهویه مطبوع برای جریان هوا طراحی شده بودند، اما اکنون در درجه اول هدف تزئینی دارند. اما اجازه ندهید که شما را منصرف کند! اگر روی پنجره ای که باز می شود خاموش هستید، می توانید کاملاً آن را نصب کنید. با این حال، از آنجایی که خانه‌های مدرن نقاط دیگر جریان هوا را با دسترسی بسیار آسان‌تر ارائه می‌دهند، به طور کلی نیازی به نصب یک سیستم بازشو برای پنجره‌های گذرگاهی شما نیست.

آیا پنجره های ترانسوم فقط یک شکل هستند؟

پنجره ترانسوم در اشکال مختلفی تولید میشوند. بر خلاف برخی دیگر از سبک‌های پنجره که با شکلشان تعریف می‌شوند  مانند پنجره‌های کناری ، پنجره‌های گذرگاهی بر اساس مکانشان تعریف می‌شوند. اگر یک پنجره کوچک بالای در یا پنجره دیگری دارید مهم نیست که چه شکلی باشد، این یک پنجره ترانسوم است. این بدان معنی است که شما می توانید یک تراشه مستطیلی، دایره ای یا قوسی داشته باشید. رایج ترین شکل های نیم دایره و مستطیل است.

منبع : what is transom window 

به این مقاله امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *