مقالات

لولای تخت چیست؟لولای معمولی

لولای تخت یا لولای معمولی

در این مقاله از مقالات سایت پنجره آنلاین قصد داریم کمی شما را با یکی از اولین و قدیمی‌ترین انواع لولای درب و کابینت که کاربردهای بسیار زیادی هم دارد آشنا کنیم . در ادامه موضوعاتی همچون لولای تخت Butt Hinges یا لولای معمولی چیست؟ ، انواع لولای تخت( لولاهای یاتاقان ساده ، لولاهای یاتاقان ساچمه ای ، لولاهای قنداقی فنردار و لولاهای بالارونده ) ، آیا پین های لولای تخت قابل جدا شدن هستند؟ و قیمت لولای تخت چقدر است؟ را شرح خواهیم داد . با ما همراه باشید .

لولای تخت Butt Hinges یا لولای معمولی چیست؟

لولای تخت یا لولای معمولی

لولای تخت یا لولای معمولی

لولای تخت یا لولای معمولی که در جهان با نام Butt Hinges شناخته می شود دارای دو برگ مستطیل شکل با یک پین در وسط است که توسط یک سنجاق به هم متصل شده اند. این لولا رایج ترین لولای مورد استفاده در درب ها، در اندازه های کوچک و بزرگ و کابینت ها است . و از ویژگی های مهم این لولا نصب ساده ی آن است .

انواع لولای تخت

لولاهای تخت انواع مختلفی دارند همچون :

  • لولای تخت یاتاقان ساده Plain bearing butt hinges
  • لولای تخت یاتاقان ساچمه ای Ball bearing butt hinges
  • لولای تخت قنداقی فنردار Spring-loaded butt hinges
  • لولای تخت بالا رونده Rising butt hinges
لولاهای یاتاقان ساده Plain bearing butt hinges

لولاهای یاتاقان ساده بهترین انتخاب برای در های داخلی هستند . آن ها برای درهایی که خیلی سنگین نیستند و استفاده نمی شوند مناسب اند .

لولاهای یاتاقان ساچمه ای Ball bearing butt hinges
لولای تخت یاتاقان ساچمه ای

لولای تخت یاتاقان ساچمه ای

اما لولاهای یاتاقان ساچمه ای دوام بیشتری دارند . یاتاقان ‌های ساچمه ای نسبت به یاتاقان های ساده باعث نرمی بیشتری هنگام باز کردن درب ها می شوند . بنابراین بهترین انتخاب برای درب‌های ورودی و درب هایی هستند که زیاد استفاده می‌شوند.

لولاهای قنداقی فنردار Spring-loaded butt hinges
لولای تخت قنداقی فنردار

لولای تخت قنداقی فنردار

لولای قنداقی فنردار (به آن لولای خود بسته شونده نیز می گویند) دارای فنری است که به طور خودکار درب را می بندد. بیشترین استفاده از این لولا برای در های توری و کابینت ها است .

لولاهای بالارونده Rising butt hinges
لولای تخت بالارونده

لولای تخت بالارونده

لولای بالارونده یک لولای کاملا تخصصی ست . وقتی در بسته است این لولاها شبیه به یک لولای تخت استاندارد به نظر می رسند . اما زمانی که در را باز می کنید لولا در را تقریباً 1/2 اینچ بلند می کند . یعنی درواقع لولا درب را از سطح کف بالاتر می برد . حالا این ویژگی برای چه شرایطی بسیار کاربردی عمل می کند؟ زمانی که درب به دلیل ناهمواری های زمین یا کف پوش های ضخیم نمی‌تواند به راحتی باز شود به شدت کمک کننده خواهد بود .

آیا پین های لولای تخت قابل جدا شدن هستند؟

شما می توانید لولای معمولی با پین ثابت یا پین محرک و جداشونده را خریداری کنید . در درهای ورودی که لولا در قسمت بیرونی در قرار دارد یک پین ثابت آن را ایمن تر می کند . چراکه امکان جدا کردن پین وجود نداشته و در نتیجه درب با برداشتن پین باز نمی شود.

قیمت لولای تخت چقدر است؟

قیمت ها با توجه به سبک، اندازه ، جنس و بسیاری از ویژگی های دیگر متفاوت است. لولاهای فولادی رایج ترین این نوع لولا ها هستند و در کل لولاهای کابینت معمولا گران تر هستند.

در این مطلب سعی کردیم تعریفی کلی از لولای تخت یا لولای معمولی Butt Hinges به شما ارائه دهیم. همچنین درمورد انواع مختلف این نوع لولا و کاربرد های آن ها صحبت کردیم . پس اگر به دنبال انتخاب یک لولای کاربردی برای درب ها و کابینت هایتان هستید به نکات گفته شده توجه کنید . برای اینکه با انواع لولاهای درب و پنجره بهتر آشنا شوید مقالات دیگر ما در سایت پنجره آنلاین را حتما دنبال کنید . امیدواریم که این مقاله در روند انتخاب و خرید لولای مناسب شما مفید واقع شده باشد .

منبع

https://www.familyhandyman.com/article/everything-you-need-to-know-about-butt-hinges/

نوشته ی مهنوش بهرام آبادی
5/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *