مقالات

لولا چیست؟

لولا کویک- تایماز

در این مقاله از مقالات سایت پنجره آنلاین قصد داریم به توضیح اجمالی درمورد موضوعاتی همچون لولا چیست؟انواع کلی لولا ها (لولای درب ساختمان ، لولای درب کابینت و کمد) ، همچنین انواع لولای درب ساختمان مثل (لولای قابلمه‌ای . لولای پاشنه ای)، انواع لولای درب کمد و کابینت مثل (لولای ساده یا لولای تخت و لولای بشکه ای یا لولای استوانه‌ای) . پس اگربه دنبال انتخاب لولای مناسب برای درب هایتان هستید حتما با ما همراه باشید .

لولا چیست؟

لولا Hinge یکی از اعضای مهم خانواده ی یراق آلات می باشد . درواقع همیشه به صورت مستقیم با آن سر و کار داریم بی آنکه حتی متوجه آن شویم . لولا مانند مفصلی است برای اتصال دو قطعه به گونه ای که که یک یا هر دو قطعه بتوانند تا چند درجه حول یک محور بچرخند .

لولاها در درب ، پنجره ، دستگاه‌ها و وسائل گوناگونی مورد استفاده قرار می گیرند. رایج‌ترین لولاها برای متصل کردن لنگه های درب به چهارچوب یا پنجره به چهارچوب و قاب مورد استفاده است.
در ابتدا انواع لولا ها را طبق کاربرد آن ها می توان به سه دسته تقسیم کرد :

انواع کلی لولا ها

1- لولای درب ساختمان
  • لولای قابلمه‌ای
  • لولای پاشنه ای

۲- لولای درب کابینت و کمد 

  • لولای ساده یا معمولی
  • لولای متری یا پیانویی
  • لولای بشکه ای یا استوانه‌ای
لولای قابلمه ای
لولای قابلمه ای

لولای قابلمه ای

لولا های قابلمه‌ای یکی از مهم ترین انواع لولاها می باشند . آن ها به طور خاص برای درهای دو راهه طراحی شده است . همچنین در لولا های قابلمه‌ای مقداری خمیدگی وجود دارد که مانع ورود نور و گرد و غبار به فضای داخل اتاق می شود .

لولای پاشنه ای
لولای پاشنه ای

لولای پاشنه ای

چیزی که لولا های پاشنه‌ای را از لولاهای دیگر متمایز می کند این است که آن ها در پایین یا بالای (سقف یاکف ) درب نصب شده و اینکه بعد از نصب دیده نمی شوند . به این دلیل به لولای مخفی نیز مشهور می باشند .

2-لولا درب کمد و کابینت
لولای ساده یا لولای تخت
لولای ساده یا لولای تخت

لولای ساده یا لولای تخت

لولا ساده یا معمولی بیشتر در ساخت مبلمان و وسائل چوبی استفاده می شود . لولای ساده از یک پین و دو برگ تشکیل می شود . روی برگ های آن سوراخ هایی موجود است به منظور اینکه پیچ کاملا هم سطح و داخل برگ جای گیرد . این لولا خودش به تنهایی به انواع مختلفی همچون لولا پین دار، دکمه دار، جدا شدنی و جدا نشدنی تقسیم می شود .

لولای پیانو یا لولای متری
لولای پیانو یا لولای متری

لولای پیانو یا لولای متری

همان‌طور که از نامش پیداست ، این لولا به‌صورت متری تولید شده و می‌توانید در اندازه های مختلف آن را تهیه کنید و اگر اندازه مورد دلخواه نبود می توانید آن را اره کنید و به اندازه دلخواه دربیاورید. فاصله‌ای که این لولا بین درب و بدنه ایجاد می‌کند بسیار محدود می باشد و برای استفاده در درب سراسری یا حتی برای درب صندوقچه ها یا انواع جعبه ها مورد استفاده قرار می گیرد .

لولای بشکه ای یا لولای استوانه ای
لولای بشکه ای یا لولای استوانه ای

لولای بشکه ای یا لولای استوانه ای

اگر ظاهر درب کمد و کابینت برای شما اولویت اول را دارد لولای بشکه ای یا استوانه ای در بخشیدن ظاهری زیبا و خاص به درب کمد و کابینت شما می تواند بسیار عالی عمل کند. علاوه بر آن ، این لولا از بیش از حد باز شدن درب جلوگیری کرده و در نتیجه ی آن باعث می شود به درب آسیب نرسد.

در این مقاله سعی کردیم شما را با تعریف کلی لولا و انواع لولا بر اساس کاربرد آن ها آشنا کنیم . برای ادامه ی این مطلب درمورد انواع لولای پنجره ، به مقاله ی بعدی در سایت پنجره آنلاین مراجعه کنید . همچنین برای توضیحات جامع تر و با جزئیات بیشتر درمورد انواع لولاهای درب و پنجره مقالات بعدی سایت را حتما مطالعه فرمایید.

منبع

11 Types of Hinges You Should Know

متن نوشته ی مهنوش بهرام آبادی
به این مقاله امتیاز دهید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *