مقالات

انواع ورق گالوانیزه درب و پنجره دوجداره

انواع ورق گالوانیزه درب و پنجره دوجداره

در این مقاله به انواع ورق گالوانیزه درب و پنجره دوجداره، ورق‌های گالوانیزه با ضخامت استاندارد، ورق‌های گالوانیزه با ضخامت‌ غیر‌استاندارد، عملکرد پنجره دوجداره گالوانیزه با ضخامت‌های استاندارد و غیر استاندارد می پردازیم. از شما دعوت می کنیم این مقاله را وبسایت پنجره انلاین مطالعه فرموده و تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

 

انواع ورق گالوانیزه درب و پنجره دوجداره

ورق های گالوانیزه را از لحاظ ضخامت مناسب در درب و پنجره‌ها، می‌توان به چند دسته تقسیم کرد:

ورق‌های گالوانیزه با ضخامت استاندارد

این نوع ور‌ق‌ها در ضخامت‌های ۱.۲۵ ، ۱.۵ و ۲ میلیمتر تولید‌شده و با توجه به ارتفاع، فشار باد و جزئیات اجرای درب و پنجره‌ها، مورد استفاده قرار می‌گیرند.
طبق بررسی و محاسبات انجام شده بر نیروهای وارده به درب و پنجره‌ها و میزان بار وارده بر آن‌ها شرکت‌های تولیدکننده درب و پنجره‌های UPVC به استانداردهای لازم جهت استفاده از ورق‌های گالوانیزه دست پیدا کردند که تمامی آن‌ها استفاده از گالوانیزه با ضخامت حداقل ۱.۲۵ میلیمتر را مورد تایید قرار داده و لزوم استفاده از آن را تاکید کرده‌اند.

 

انواع ورق گالوانیزه درب و پنجره دوجداره

انواع ورق گالوانیزه درب و پنجره دوجداره

ورق‌های گالوانیزه با ضخامت‌ غیر‌استاندارد

این نوع ورق‌ها در ضخامت‌های ۰.۷ ، ۰.۸ ، ۰.۹ میلیمتر تولید‌شده و در درب و پنجره‌های UPVC مورد استفاده قرار می‌گیرند. علی‌رغم غیر استاندارد بودن این ورق‌ها، بسیاری از شرکت‌های تولیدی جهت پایین آوردن قیمت تمام ‌شده خود، اقدام به استفاده از گالوانیزه با ضخامت پایین کرده و با این کار از کیفیت درب و پنجره می‌کاهند.
در نتیجه گالوانیزه تقویت شده پنجره دوجداره با ضخامت پایین موجب عدم استحکام پنجره در برابر فشار‌های خارجی خواهد شد و در دراز مدت باعث افتادگی، تغییر شکل و از رگلاژ خارج شدن پنجره‌ها می‌‌شود.

 

عملکرد پنجره دوجداره گالوانیزه با ضخامت‌های استاندارد و غیر استاندارد

نقش کلیدی و مهم گالوانیزه استاندارد در پنجره UPVC این است که وقتی در داخل محفظه پروفیل یو پی وی‌ سی قرار می‌گیرد همانند یک واشر یا نگهدارنده عمل کرده و پیچ‌هایی که در نتیجه اتصال لولا، کانکتور و بست مولیون از پروفیل عبور می‌کنند را نگه می‌دارد. به همین دلیل پس از باز و بسته شدن زیاد و فشار وارده ناشی از وزن لنگه پنجره و شیشه به لولاها، گالوانیزه‌ داخل پنجره اجازه جابجایی به پیچ را نداده و باعث نگهداری آن در جای خود می‌شود و درنتیجه طول عمر پنجره را افزایش می‌دهد.

استفاده از گالوانیزه‌های سبک و به اصطلاح غیر استاندارد با ضخامت‌های کمتر از ۱ میلیمتر باعث می‌شود پیچ پس از عبور از سطح پروفیل به ورق گالوانیزه رسیده و به دلیل ضخامت پایین این ورق، امکان جابجایی و خورده شدن گالوانیزه وجود دارد و پس از ۱ یا ۲ میلی متر جابجایی، لولاهای پنجره از جای خود خارج شده ، رگلاژ پنجره‌ها بهم میخورند و باعث به وجود آمدن مشکلاتی مانند عبور گرما و سرما، عبور باد و باران، عدم عایق‌بندی، شنیدن صدای باد از داخل پنجره و … می‌شود.

 

نحوه قرارگیری ورق گالوانیزه در داخل پروفیل

همانطور که در شکل می‌بینید هر یک از مقاطع پروفیل‌های UPVC دارای یک حفره بزرگ در مرکز خود هستند که با توجه به برند هر پروفیل دارای ضخامت‌ها و ابعاد گوناگونی می‌باشند. برای استفاده صحیح از گالوانیزه و تسمه لولا، اصولا شرکت‌های تولیدی در کاتالوگ فنی خود ابعاد استاندارد و ضخامت مناسب را برای هر یک از انواع پروفیل‌ها با جزئیات کامل توضیح داده‌اند.

اما توصیه خیلی مهم در به کارگیری گالوانیزه در پروفیل‌های عمودی بالای ۲ متر، استفاده از ضخامت‌های ۱.۵ و ۲ میلیمتر می‌باشد تا بتواند از ممان اینرسی و نیروهای جانبی به وجود آمده جلوگیری کند و باعث خمش و تغییر شکل پروفیل پنجره نشود. همچنین پیشنهاد می‌شود جهت استحکام هرچه بیشتر پنجره‌ها پیچ‌های اتصال‌دهنده گالوانیزه به پروفیل UPVC در فواصل نزدیک ۲۰ سانتی‌متر از هم باشند تا یک ساختار محکم‌تر و یکپارچه‌تر ارائه دهند.

منابع و ماخذ در این مقاله:

 

Galvanised Steel

نویسنده : فرشید پارسین کارشناس سئو و تولید محتوا

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *