مقالات

پروفیل گاردریل

پروفیل گاردریل

در این مقاله شمارا با پروفیل گاردریل یا نرده ی محافظ، انواع پروفیل گاردریل، ابعاد، ضخامت و ویژگی های این نوع پروفیل که از مقالات سایت پنجره انلاین است آشنا کنیم, لطفا تا انتها با ما همراه باشید.

پروفیل گاردریل چیست؟

به طور کلی پروفیل گاردریل وسیله‌ای برای جلوگیری یا ممانعت از سقوط به دره است. همچنین مانع منحرف شدن خودرو از محدوده جاده با استفاده از شبرنگ که رانندگان را در مسیر درست هدایت می کند. این گاردریل ها به شکل های افقی تخت، لبه گرد و لوله ای هستند.

بسیاری از جاده ها دارای نرده های محافظ به عنوان گاردریل در برابر سقوط های خطرناک هستند. با توجه به این بحث گاردریل یا نرده محافظ برای محافظت از افرادی که در بزرگراه ها یا جاده ها رانندگی می کنند قرار داده شده است.

 

پروفیل گاردریل

پروفیل گاردریل

انوع پروفیل گاردریل
  • ضعیف‌ترین
  • ارزان‌ترین
  • قوی‌ترین 
  • گران‌ترین

 

موارد استفاده از پروفیل گاردریل

ستون های فولادی فلزی، موانع چوبی، موانع بتنی و موانع پلیمری شامل آنها است. در حالی که نرده های محافظ چوبی از ارزان‌ترین ضعیف‌ترین موانع هستند؛ زیرا این موانع اغلب در اثر ضربه یک وسیله نقلیه از بین می‌روند اما تعمیر و عوض کردن آنها ارزان و سریع است. بنابراین بیشتر در مناطق روستایی و کم تردد استفاده می‌شود. از سوی دیگر موانع بتنی مقاوم ترین هستند، زیرا موانع بتنی معمولاً می‌توانند در برابر ضربه‌های مستقیم وسایل نقلیه بیشتر مقاومت کنند.

مدل های مدرن نرده های محافظ به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به نرده‌ های محافظ اجازه می‌دهند در اثر تصادف تغییر شکل داده و با خیال راحت یک وسیله نقلیه را به سمت جاده هدایت کنند. جذب نیرو زمانی اتفاق می افتد که نیروی ضربه مستقیما بین وسیله نقلیه و گاردریل منتقل شود در غیر این صورت ممکن است باعث آسیب دیدن خودرو شود.

مهندسان حمل‌ونقل مقدار نرده های محافظ را تا حد امکان محدود می‌کنند. زیرا تنها زمانی باید نصب شود که شرایط کنار جاده خطری بزرگ‌تر از خود محافظ باشد. در واقع، در سلسله مراتب ایمنی کنار جاده پنج روش ایمنی وجود دارد که محافظت با گاردریل در رتبه چهارم قرار دارد.

 

ابعاد و ضخامت پروفیل گاردریل

نرده‌های محافظ در ایران معمولا در طول های 4 متر تولید می شوند که 20 سانتی متر آن به عنوان همپوشانی گاردریل ها هستند. البته با توجه به نیاز جاده این طول قابل تغییر است. نرده های محافظ فولادی معمولاً از فولادهای ضد زنگ و به صورت افقی تولید می شوند.

قوانین جاده ای همچنین ایجاب می کند که گاردریل ها در دو طرف جاده اضافه شوند تا مانع از سقوط و شتاب بی رویه ی خودرو شوند. نرده های محافظ با استفاده از ورق گالوانیزه در ضخامت حدود 4 میلی متر تولید می شوند و در طول جاده به کار گرفته می شوند.

 

ویژگی گاردریل ها

اکثر گاردریل های مورد استفاده در محیط های صنعتی از فولاد ساخته شده اند. نرده های محافظ از حدود 50 سال پیش به عنوان محافظ در جاده های ایران مورد استفاده قرار می گیرند. اصطلاح نرده محافظ یا گاردریل همانطور که در صنعت و تاسیسات استفاده می شود به سیستم های نصب شده کنار جاده ای نیز اطلاق می شود که از ریل های افقی متصل به تیرهای عمودی شبیه به نرده های محافظ بزرگراه به کار گرفته می شود. گاردریل یک مانع ایمنی ایجاد می کند که از تردد کامیون ها یا سایر وسایل نقلیه در کنار جاده جلوگیری کند به نوعی هدایت کننده و مشخص کننده مسیر نیز است.

 

مراجع و مواخذ در این مقاله:

 

Using Guardrails to Guide Decision Making

Guardrails and paradoxes: The dynamic mindset behind successful social enterprises

 

نویسنده: فرشید پارسین کارشناس سئو و تولید محتوا

5/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *