مقالات

پروفیل ناودانی چیست – 2 کاربرد پروفیل ناودانی

پروفیل ناودانی

در این مقاله قصد داریم شما را با پروفیل ناودانی و کاربردآن، انواع پروفیل ناودانی، انواع پروفیل ناودانی به لحاظ شکل ظاهری، در وبسایت پنجره انلاین اشنا کنیم لطفا تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

 

پروفیل ناودانی چیست؟  2 کاربرد پروفیل ناودانی

استفاده از ناودانی از اوایل قرن بیستم آغاز شد. در زمان جنگ جهانی دوم، ناودانی به عنوان یکی از مقاطع فولادی مهم در ساختمان سازی بود. بعد از جنگ جهانی سوم، کارخانه‌های تولید کننده فولادی گسترش بیشتری پیدا کرد و به همین دلیل تولید فولاد و ناودانی، رو به فزونی یافت.

با رشد کاربرد سازه‌های فلزی در ساختمان، تقاضا برای محصولات فولادی افزایش یافت و به همین منظور تولید کنندگان به تولید بسیاری از مقاطع فولادی به خصوص ناودانی پرداختند. ناودانی یکی از مقاطع فولادی است که در دسته پروفیل های باز قرار می‌گیرد.

این پروفیل از یک سطح افقی که جان نامیده می‌شود و همچنین دو سطح عمودی که بال نام دارد، تشکیل شده است.

 

پروفیل ناودانی

پروفیل ناودانی

انواع پروفیل ناودانی

  • ناودانی نورد شده
  • ناودانی پرسی

 

ناودانی نورد شده

فرآیند تولید ناودانی به این صورت است که شمش خام حرارت دیده با گذر از غلتک‌هایی که به نورد معرف هستند، تولید می‌شود. بسته به سایز نوردها، ناودانی‌ها هم با همان سایز از خط تولید بیرون می‌آیند که به آن‌ها، ناودانـی فابریک می‌گویند.

ناودانی پرسی

ناودانی پرسی، همان طور که از اسم آن مشخص است، از پرس کردن ورق‌هایی به طول 6 متر تولید می‌شوند. این نوع ناودانی‌ها، ممکن است در اندازه‌های مختلفی به سفارش مشتری ثبت شوند.

ناودانی پرسی با توجه به ورقی که از آن تهیه می‌شود، در صنایع مختلفی استفاده می‌شود. از این نوع ناودانی‌ها، به دلیل موارد ظاهری و برای ساخت لبه‌هایی که نیاز به صاف بودن دارند، در ساختمان هم استفاده می‌شود.

انواع پروفیل ناودانی به لحاظ شکل ظاهری
  • ناودانی ساده
  • ناودانی مشبک
  • ناودانی سبک
  • ناودانی سنگین

 

ناودانی ساده

ناودانی ساده در صنایع ساختمانی و صنعتی استفاده می‌شود.ناودانی های ساده در اندازه های گوناگون از 8 تا 16 متغییر است.  ارتفاع  این نوع ناودانی‌ها، از 30 میلی متر تا 400 میلی متر است و ارتفاع و ابعاد این نوع محصول، بسته به نیاز مشتری هاست.

ناودانی‌های ساده بسته به نوع مشتری می‌تواند در اندازه‌های مختلفی تولید شود. از ناودانی ساده، در پایه و قاب دستگاه‌های صنعتی، اتاق کامیون، چهارچوب‌ها و … استفاده می‌شود

 

ناودانی مشبک

ناودانی مشبک را از ورق گالوانیزه تولید می‌کنند. سوراخ‌هایی روی سطح ورق این ناودانی تعبیه شده است که با استفاده از این سوراخ‌ها، بتوان برای موارد لازم مثل بستن پیچ و مهره استفاده کرد. از ناودانی مشبک در ساخت قفسه‌های فلزی استفاده می‌شود.

 

ناودانی سبک

ناودانی سبک به نوعی از ناودانی گفته می‌شود که وزن آن از وزن تعریف شده در جدول استاندارد اشتال کمتر است.

 

ناودانی سنگین

ناودانی سنگین از لحاظ وزن و ابعاد، با اندازه‌های ثبت شده در جدول اشتا کاملا برابر است.  به طور کلی، ناودانی سنگین بر اساس اندازه های ثبت شده در جدول محاسباتی در تعدادی از کارخانه‌های داخلی کشور و هم چنین در برخی از کشورهای اروپایی تولید می‌شود.

به طور کلی می‌توان گفت که ناودانی سبک و سنگین در ابعاد، وزن، الگوی اشتال، قیمت و حتی کاربرد با هم تفاوت‌های اساسی دارند.  قیمت نهایی ناودانی سبک و سنگین نیز براساس معیارهایی مانند وزن، سایز و … سنجیده می‌شود.

 

منابع و ماخذ در این مقاله :

Stud profile

نویسنده : فرشید پارسین کارشناس سئو و تولید محتوا

5/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *