مقالات

تفاوت PVC و CPVC

تفاوت PVC و CPVC

در این مقاله قصد داریم به تفاوت PVC و CPVC بپردازیم و مواردی مانند PVC چیست؟ ، ویژگی های PVC ،  تفاوت بین CPVC و PVC ، چگونه CPVC و PVC را شناسایی کنیم؟ را نیز مورد بررسی قرار خواهیم داد. از اینکه پنجره آنلاین را برای خواندن این مقاله انتخاب کردید سپاسگذاریم.

تفاوت PVC و CPVC

یکی از مهم ترین و اغلب نادیده گرفته شده ترین ویژگی های هر خانه، لوله های پلاستیکی است که برای حمل آب، گرما و برق استفاده می شود. انواع مختلفی از مواد وجود دارد که می توان از آنها استفاده کرد، اما دو مورد از محبوب ترین آنها PVC و CPVC هستند. بیایید نگاهی به CPVC در مقابل PVC بیندازیم، نحوه تشخیص اینکه لوله PVC یا CPVC است و کدام محصول برای کاربردهای مختلف بهترین است.

PVC چیست؟

PVC یکی دیگر از مواد لوله کشی پلاستیکی و ساخت پروفیل درب و پنجره دوجداره است که مخفف پلی وینیل کلراید است و برای دهه ها به عنوان جایگزینی برای مس یا سایر اشکال سطح مقطع استفاده می شود که بر خلاف PVC مستعد زنگ زدگی و آسیب خوردگی است.

ویژگی های PVC

پی وی سی یک لوله سفید رنگ است که می تواند دمای حدود 160 درجه فارنهایت را تحمل کند و معمولاً برای لوله کشی و سایر کاربردهای خانگی استفاده می شود. اولین بار در سال 1872 کشف شد اما چندین دهه طول کشید تا دانشمندان به مزایای آن نسبت به لوله های فلزی سنتی پی بردند.

به دلیل خواص شیمیایی و مقاوم در برابر آتش شناخته شده است. زمانی که پی وی سی در معرض شعله یا سایر منابع حرارتی قرار می گیرد، گاز هیدروژن کلر تولید می کند که از آتش گرفتن لوله جلوگیری می کند.

تفاوت بین CPVC و PVC

تفاوت اصلی بین PVC و CPVC کاربرد اصلی برای هر نوع است. CPVC اکنون برای لوله کشی ترجیح داده می شود و PVC عموماً برای کالاهای مصرفی استفاده می شود، اگرچه در هر مورد استثناهایی وجود دارد. اگرچه آنها اساساً از مواد مشابهی ساخته شده‌اند، CPVC با کلر تصفیه شده است، که خواص طبیعی مواد را افزایش می‌دهد و به آن اجازه می‌دهد تا دماهای بالاتر را تحمل کند، علاوه بر افزایش انعطاف‌پذیری.

این دو سایزهای متفاوتی دارند PVC با استفاده از اندازه‌گیری IPS (اندازه‌های لوله آهنی) اندازه‌گیری می‌شود، در حالی که CPVC معمولاً از CTS (اندازه‌های لوله مسی) استفاده می‌کند، اگرچه برخی از CPVC از IPS استفاده می‌کنند. به دلیل تفاوت اندازه و سایر عوامل، مواد را نمی توان به یکدیگر متصل کرد، به این معنی که هر برنامه به یکی یا دیگری نیاز دارد.

هنگام تصمیم گیری بین CPVC و PVC، عامل اصلی دیگری که باید در نظر گرفته شود، محتوای کلر اضافی موجود در CPVC است. برخی از مواد شیمیایی، به ویژه آمونیاک، به شدت با کلر واکنش نشان می دهند و نباید در لوله های CPVC استفاده شوند.

چگونه CPVC و PVC را شناسایی کنیم؟

از آنجایی که این دو می توانند از نظر ظاهری بسیار شبیه به هم باشند، مصرف کنندگان می خواهند بدانند که چگونه لوله PVC یا CPVC را تشخیص دهند. ساده ترین راه برای تمایز بین PVC و CPVC رنگ است: PVC سفید است و CPVC یک رنگ کرم روشن تر یا بژ است.

این دو همچنین معمولاً اندازه‌های متفاوتی دارند و برخی از لوله‌های CPVC بزرگتر از PVC هستند، اگرچه همیشه اینطور نیست. CPVC همچنین انعطاف پذیری بیشتری نسبت به همتای سخت تر خود خواهد داشت.

کاربرد CPVC در کانال برق زیرزمینی

CPVC به دلایل مختلفی نسبت به PVC برای مجراهای الکتریکی زیرزمینی ترجیح داده می شود. اول، افزایش انعطاف‌پذیری آن باعث می‌شود که در هنگام مسیریابی سیم‌ها، مسافت‌های کوتاه‌تری وجود داشته باشد. همچنین می تواند دمای بالاتر را تحمل کند و با دوام بیشتر از PVC استاندارد، هزینه های نگهداری را در طول زمان کاهش دهد.

برای رسیدگی به این مسائل، بسیاری از برق‌کارها و صاحبان خانه‌ها به CPVC به‌عنوان یک جایگزین ترجیحی برای کانال‌های الکتریکی زیرزمینی روی می‌آورند.

آنها همچنین دریافتند که به دلیل عدم انعطاف نسبی PVC، سیم‌ها مسیری طولانی‌تر از حد لازم را طی می‌کنند. با استفاده از لوله‌های CPVC می‌توان سیم‌ها را بهتر هدایت کرد و بهتر از اسیدهای موجود در خاک محافظت کرد. حتی بهتر است برای صاحب خانه، لوله‌های جدید سال‌ها بیشتر از لوله‌های پی‌وی‌سی یا مسی قدیمی دوام بیاورند، که منجر به کاهش هزینه‌های نگهداری در طول عمر خانه می‌شود.

نتیجه

CPVC به دلیل افزایش محتوای کلر آن، دارای چندین مزیت نسبت به PVC معمولی است، از جمله توانایی تحمل فشارها و دماهای بالاتر، افزایش انعطاف پذیری و طول عمر بسیار بیشتر.

برای پروژه هایی که به دماهای بالاتر نیاز دارند یا شامل مجراهای الکتریکی زیرزمینی هستند، ممکن است به جای PVC از CPVC بخواهید. برای پروژه هایی که شامل مواد شیمیایی هستند که به طور بالقوه می توانند به کلر واکنش نشان دهند، PVC استاندارد گزینه ارجح است.

منبع : PVC vs CPVC

به این مقاله امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *