مقالات

نحوه خم کردن پروفیل

دراین مقاله شمارا با نحوه خم کردن پروفیل، خم کن لوله، مشکلات اصلی در پروفیل خمشی، در وبسایت پنجره انلاین آشنا می کنیم، لطفا تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

نحوه خم کردن پروفیل

خم کردن لوله های پروفیل بیشتر توسط صاحبان کلبه های تابستانی یا خانه های خصوصی صورت می گیرد. افرادی که عادت دارند همه کارها را با دست خود انجام دهند. صرف نظر از شکل پروفیل لوله، جوهره روند خمش دادن محصول به خم شدن جزئی یا کامل است. این امر تنها با اعمال یک تأثیر خارجی خاص منحصراً فشار یا ترکیبی از گرمایش و فشار حاصل می شود.

خم کردن لوله های پروفیل

خم کردن لوله های پروفیل

از نظر علم فیزیک ، در فرایند خم شدن ، دو نیروی چند جهته به طور همزمان در لوله پروفیل عمل می کنند:

  • نیروی کششی از بیرون خم ظاهر می شود.
  • نیروی فشرده سازی به سمت داخل قسمت خم انجام شده است.
  • جهت مخالف این نیروها دقیقاً مسئول برخی از مشکلاتی است که اغلب در فرآیند خمش لوله ایجاد می شود.
  • بخش های مختلف لوله در ناحیه خم ممکن است از نظر شکل متفاوت باشد که به ناچار منجر به نقض تراز آنها می شود.
  • دیواره لوله از خارج خم تحت فشار شدید می تواند قدرت خود را از دست داده و یا حتی پشت سر هم بگذارد.

برای جلوگیری از برخی مشکلات، به دست آوردن سطح فلز خرد نشده به جای لوله به طور مساوی خم  می شود. لازم است نوع مواد و پارامترهای هندسی بیشماری محصول را در نظر بگیرید: ضخامت دیواره ، قطر قطعه ، شعاع خم. دانستن این خصوصیات به شما امکان می دهد روش بهینه خمشی را انتخاب کنید.

خم کردن یک لوله پروفیل (به خصوص با محصولات با قطر بزرگ) همیشه با دست خود امکان پذیر نیست. بدین منظور،  دستگاه های مخصوصی برای این کار ساخته شده اند.

خم کن لوله

یک خم کن لوله استاندارد به چرخ محرک مجهز شده است که با حرکت در امتداد یکی از صورت ها، به آرامی یک قطعه لوله را در جهت مورد نیاز خم می کند.

نحوه خم کردن پروفیل

نحوه خم کردن پروفیل

نورد لوله های پروفیل توسط محصولاتی ارائه می شود که دارای مقطع مختلفی از اشکال مختلف هستند. اینها شامل لوله های گرد ، بیضی مسطح ، مربع و بیضی شکل است. این طیف محصولات فرصت ایجاد ساختارهای قوسی سبک با اهداف متنوع را فراهم می کند. آنها هم در ساختمانهای داخلی و هم در تولید استفاده می شوند.

محبوب ترین پروفیل ها شامل محصولات مربع است. بعنوان مثال یک لوله پروفیل خم شده در این بخش باعث می شود هرگونه پوشش خارجی روی یک دیوار صاف ثابت شود. قبل از اینکه در خانه مشغول لوله های منعطف باشید ، باید خود را با پارامترهای فنی و روش های کار آنها آشنا کنید.

لوله های پروفیل تولید شده توسط صنعت دارای پارامترهای هندسی خاصی هستند که عاملی تعیین کننده برای قابلیت های پلاستیکی آنها هستند. حداقل شعاع خمشی مجاز به ضخامت دیواره های فلز و سطح عرضی بستگی دارد. این پارامتر مقدار گرد بودن لوله را بدون آسیب مکانیکی می دهد.

با عمل مکانیکی روی محصولات ساخته شده از فلز نورد ، به آنها خم کامل یا جزئی داده می شود. در این حالت ، نیروی فشرده سازی (در قسمت داخلی) و نیروی کششی (بر روی سطح بیرونی) روی مشخصات فلز عمل می کنند. اینها مشکلاتی اساسی در خم کردن پروفیل فلزی ایجاد می کنند.

مشکلات اصلی در پروفیل خمشی
  • بخش هایی از مواد لوله هنگام خم کردن محصولات فلزی ممکن است تراز خود را از دست بدهند، که منجر به استفاده ان در برخی از صنایع مختلف شود.
  • دیواره خارجی فولاد پروفیل در طی فرآیند کشش ممکن است تحت تاثیر افزایش بار ترکیده باشد.
  • چین های شبیه به راه راه ممکن است در قسمت نمای خم ظاهر شود.

 

منابع و ماخذ این مقاله:

PROFILE BENDING MACHINES

Features of geometric profile tube bending

 

نویسنده: فرشید پارسین کارشناس سئو وتولید محتوا

5/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *