مقالات

پروفیل استیل چیست؟

پروفیل استیل چیست؟

دراین مقاله که از مقالات پنجره انلاین است قصد داریم شمارا با پروفیل استیل چیست؟انواع پروفیل استیل، قیمت پروفیل استیل، گریدهای مختلف استنلس استیل، نحوه ساخت پروفیل استنلس استیل، تقسیم بندی پروفیل استیل، مزایای پروفیل استیل معایب پروفیل استیل، محاسبه وزن پروفیل استیل، فرمول محاسبه وزن پروفیل استیل آشنا کنیم؛ از شما دعوت می کنیم تا پایان با ما همراه باشید.

 

پروفیل استیل چیست؟

همان‌طور که از نام این محصول پیدا است، پروفیل استیل نوعی از پروفیل است که از فولاد ضدزنگ یا استنلس استیل ساخته می‌شود. در ساخت این نوع پروفیل از گریدهای مختلف فولاد ضدزنگ استفاده می‌شود؛ اما پروفیل استیل ساخته‌شده از گریدهای 304، 316 و 201 بیشترین کاربرد را دارد. سایر انواع فولاد، تفاوت بین گریدهای مختلف فولاد ضدزنگ، در تفاوت بین میزان عناصر به‌کاررفته در ساختار آن‌هاست.

انواع پروفیل استیل

  • پروفیل استیل دکوراتیو
  • پروفیل استیل 201
  • پروفیل استیل 304
  • پروفیل استیل 316
  • پروفیل استیل z , u

گریدهای استیل 304 و 316 در دسته فولادهای ضدزنگ آستنیتی قرار می‌گیرند. این نوع فولاد از ترکیب آهن، کروم و نیکل ساخته می‌شود. قابلیت شکل‌پذیری بالا و غیر مغناطیسی یا نگیر بودن، به‌عنوان اصلی‌ترین ویژگی‌های فولاد ضدزنگ آستنیتی در نظر گرفته می‌شود.

 

پروفیل استیل چیست؟

پروفیل استیل چیست؟

قیمت پروفیل استیل

همانند قیمت پروفیل ساختمانی به‌صورت کیلویی اعلام می‌شود و برای محاسبه قیمت یک شاخه از آن، باید وزن یک متر از آن را به روش‌هایی که در بالا خواندید به دست بیاورید و سپس آن را در طول پروفیل ضرب کنید. با ضرب عدد به دست آمده در قیمت یک کیلو، قیمت یک شاخه به دست می‌آید.

5 دسته اصلی از گریدهای مختلف استنلس استیل 
  1. مارتنیزیتی
  2. فریتی
  3. آستنیتی
  4. دو فازی (آستنیتی-فریتی)
  5. رسوب سخت

لازم به ذکر است در بین، فولادهای ضدزنگ مارتنیزیتی، فریتی و آستنیتی بیشترین کاربرد را در زندگی روزمره، ساختمان‌سازی و صنعت دارند.

 

 نحوه ساخت پروفیل استنلس استیل 

پروفیل استنلس استیل نیز همانند سایر پروفیل‌های فولادی به 2 روش مستقیم و غیرمستقیم ساخته می‌شود. ماده اولیه فرایند ساخت این نوع پروفیل، کویل ورق فولاد ضدزنگ بوده که گرید و سایز آن بر اساس نیاز انتخاب شده است.

در روش مستقیم در ابتدا، کویل ورق روی خط تولید باز شده، در طول موردنظر برش می‌خورد و به‌صورت شیت در می‌آید. این شیت در مرحله بعد به‌وسیله چند تیغه هم‌زمان برش خورده و به شکل چند نوار طویل در می‌آید.

مرحله بعدی، استفاده از دستگاه رول فرمینگ است. شیت فولاد ضدزنگ که نواربری شده، وارد این دستگاه می‌شود و لبه‌های آن با عبور با تعدادی غلتک در ابعاد متفاوت، به یکدیگر نزدیک می‌شود. سپس روی لبه‌هایی که به یکدیگر نزدیک شده‌اند جوشکاری انجام می‌شود تا به شکل پروفیل موردنظر دربیایند. در انتها نیز پروفیل‌های موردنظر معمولاً در طول‌های 6 متری برش می‌خورند.

در روش غیرمستقیم، ماده اولیه تولید پروفیل استیل، لوله استیل درزدار است که توسط دستگاه پرس، به شکل قوطی پروفیل در می‌آید. متأسفانه در بعضی از کشورها تکنولوژی ساخت قوطی پروفیل استیل وجود ندارد و اکثر پروفیل‌های استیل موجود در بازار، از کشورهای چین و تایوان وارد می‌شوند. این پروفیل‌ها معمولاً بر اساس استانداردهای بین‌المللی ASTM، EN و AISI ساخته‌شده‌اند.

تقسیم بندی پروفیل استیل 

همانند سایر پروفیل‌ها، انواع پروفیل استیل نیز بر اساس جنس، وزن، سطح مقطع و کاربرد تقسیم‌بندی می‌شود.

از نظر ابعادی، پروفیل‌های استیل مربعی و مستطیلی در سایزهای 20*20 تا 45*45 میلی‌متر و ضخامت 1 تا 3 در بازار موجود هستند.

مزایای پروفیل استیل
  • جوش پذیری بالا
  • انعطاف پذیری بالا
  • مقاومت کششی بالا
  • مقاومت بالا دربرابر رطوبت و خوردگی

 

معایب پروفیل استیل

  • قیمت بالا
  • فراوانی کم
 محاسبه وزن پروفیل استیل 

برای محاسبه وزن پروفیل استیل، می‌توان از کاتالوگ سازنده، جدول وزنی استاندارد مورد استفاده در تولید یا مطالعه مقاله جدول وزن پروفیل که تفاوتی با جدول وزن پروفیل استیل ندارد، کمک گرفت.

فرمول محاسبه وزن پروفیل استیل

 به طور مثال: پروفیل 40 * 40  1.5 میل

( 40 + 40 * 2 * 1.5 * 0.00785 * طول 6 متر = 11.300 kg ) وزن یک شاخه 6 متری

 

منابع و مواخذ در این مقاله:

Quality Steel Profiles

Standard cold-rolled profiles

 

نویسنده: فرشید پارسین کارشناس سئو و تولید محتوا

به این مقاله امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *