مقالات

پروفیل کناف

پروفیل کناف

در مقاله قبلی به پروفیل چیست پرداختیم. در این مقاله به پروفیل کناف که یکی از محصولات کاربردی در صنعت ساختمان است می پردازیم. روش نصب این پروفیل در ادامه همین مقاله از وب سایت پنجره آنلاین توضیح داده می شود.

پروفیل کناف

پروفیل کناف، زیر سازی گچ برگ یا همان زیر سازی کناف است که انجام می شود تا گچ برگ به درستی در سقف کاذب ثابت بماند.

پروفیل کناف

پروفیل کناف

گچ برگ چیست؟

گچ برگ یا صفحات روکش دار گچی پیش ساخته همراه با سازه های فلزی ، خمیر مخصوص و بتونه درزگیر بر روی دیوار های داخلی قرار میگیرد .این پنل‌های گچی  در ابعاد ۱۲۰×۲۴۰ و با ضخامت‌های مختلف ۹/۵ میلیمتر و ۱۲/۵ میلیمتر ساخته شده اند. در حین ساخت این پنل‌ها سعی می‌شود مخلوط گچ به همراه هوا به صورت فشرده بین دو سطح کاغذی وارد شود که به سبکی و استحکام پنل کمک کند.

اجزای پروفیل کناف

پروفیل های کناف از مقطع های فلزی و صفحاتی که دارای روکش گچی یا سیمانی هستند، ساخته می شود. که با صفحاتی که عایق های صوتی و حرارتی هستند ترکیب می شوند. این اجزا به صورت زیر دسته بندی می شود:

  • صفحات روکش دار سیمان و ترکیبات گچی که با فضا باید متناسب باشد
  • زیر سازی گالوانیزه
  • اتصال پیچ و مهارهای پروفیل کناف
  • عایق های صوتی و حرارتی
  • مصالح درزگیری بتونه و ماستیک

انواع پروفیل کناف

  1. پروفیل کناف گالوانیزه سقفی
  2. پروفیل کناف گالوانیزه دیواری

طرز تولید پروفیل کناف

پروفیل کناف از قرار گرفتن ورق های فولادی گالوانیزه و شکل دهی به آنها به روش نورد سرد با دستگاه رول فرمینگ تولید می شود. پروفیل تولید شده در نهایت دارای ضخامتی در حدود ۳ تا ۶ میلی متر خواهد بود.

زیرسازی پروفیل کناف

این ساختار به دو شکل استاد و رانر تولید می شود.

استاد (stud)

به قسمت عمودی قاب که از جنس فولاد است و در ساختار دیواره های خشک استفاده می شود، استاد می گویند. استاد در واقع به عنوان زیرساز پنل ها استفاده می شود. به استاد، سازه C هم گفته می‌شود زیرا به شکل حرف انگلیسی C است. استاد یا همان سازه c در دو نوع DIN و NF تولید می شود.

رانر (Runner)

به قسمت افقی قاب که از جنس فولاد است و در ساختار دیواره های خشک کاربرد دارد رانر گفته می شود. نام دیگر رانر سازه U است. زیرا به شکل حروف انگلیسی U ساخته می شود. از جمله کاربردهای رانر می‌ توان به استفاده از سقف و کف اشاره کرد. رانر در دو نوع DIN و NF وجود دارد.

روش نصب پروفیل کناف

  1. در ابتدای کار باید همه چیز تراز باشد. برای این کارازسازه ترازاستفاده می شود. این سازه یا به اصطلاح نبشی به دیوار پیچ می شود و با استفاده از آن محل اتصال سازه مشخص می گردد. در مرحله بعد سازه آویز یا پروفیل UH36 را به سقف پیچ می کنند.
  1. بعد از آن نوبت به نصب سازه باربر به سازه آویز است که با استفاده از براکت انجام می شود. محل قرار گیری این سازه به همراه سازه پانل خور باید از قبل مشخص شده باشد.
  1. در مرحله بعد پروفیل پانل خور در خلاف جهت سازه بار بر نصب می شود. این پانل باید مطابق با استاندارد در فواصل ۴۰، ۵۰ یا ۶۰ سانتی متری و با استفاده از ابزار کلیپس نصب شود.
  1. پس از اتمام مراحل نصب باید درزگیری را آغاز کرد. به این صورت که نوار درزگیر روی محل مورد نظر قرار گرفته و با استفاده از بتونه، در جای خود فیکس می شود.

 

لطفا از مقاله در زمینه پروفیل گالوانیزه در وبسایت پنجره انلاین دیدن فرمایید.

 

منابع و ماخذ پروفیل کناف دراین مقاله :

INNOVATION WITH SYSTEM

نویسنده: فرشید پارسین کارشناس سئو وتولید محتوا

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *